Sporten

Sporten als je borstvoeding geeft

Om je borstvoeding goed op gang te brengen, krijg je als kersverse moeder vaak het advies om voldoende rust te nemen. En dus vraag je je misschien af of het verstandig is om te sporten tijdens de borstvoeding. En zo ja, wanneer je er dan weer mee kunt beginnen. Het antwoord op die vragen is simpel: het kan zodra je hersteld bent van je bevalling en de borstvoeding goed op gang is.

Begin met iets wat je kent

Als je weer gaat sporten is het verstandig om rustig aan met iets te beginnen dat je al deed of gedaan hebt. Ga niet meteen voor een hele inspannende, nieuwe sport. Anders kan het zijn dat je een blessure oploopt. En als je last hebt van een borstontsteking of stuwing, pas dan een beetje op met krachttraining van je borst- of bovenarmspieren. De krachtoefeningen kunnen de melkstroom namelijk remmen.

Gevolgen van sporten voor de moedermelk

Misschien heb je wel eens gehoord dat moedermelk door het sporten zuur kan worden. Sporten heeft echte geen enkele invloed op je melkproductie en de smaak, sportende en niet-sportende moeders produceren evenveel melk.

Tips voor sporten tijdens de borstvoeding

  • Probeer te gaan sporten net nadat je een voeding hebt gegeven. Dan zijn je borsten leger en dat is comfortabeler voor jou.
  • Drink voldoende om het vocht dat je tijdens het sporten verliest aan te vullen.
  • Loop niet te hard van stapel door heel veel af te vallen tijdens het borstvoeding. Zorg dus dat je goed blijft eten en doe niet aan de lijn.
  • Is er even niemand die op de kleine kan letten? Neem je baby dan eens mee of doe wat oefeningen thuis. 

Benieuwd wat er nog meer speelt tijdens de ontwikkeling van je baby?

Lees meer over 2 maanden