Je browser wordt niet ondersteund

Het spijt ons, maar de browser die je gebruikt wordt niet door Nutricia ondersteund.
We adviseren je om één van onderstaande browsers te gebruiken. Meer informatie.

Krijg voldoende rust en slaap

Emotie en relaties

Het moederschap is geweldig, maar kan ook heel vermoeiend zijn. Tussen de bedrijven door vergeet je gemakkelijk goed voor jezelf te zorgen.

Voldoende slapen en uitrusten

Het moederschap is geweldig, maar kan ook heel vermoeiend zijn. Tussen de bedrijven door vergeet je gemakkelijk goed voor jezelf te zorgen. Veel kersverse moeders krijgen onvoldoende slaap. Probeer regelmatig uit te rusten.


Tips om voldoende te kunnen slapen

  • Laat je kindje overdag op vaste momenten slapen. Zo krijg je zelf ook de kans om een dutje te doen. Kies een tijdstip dat voor jullie beiden het beste werkt, bijvoorbeeld na de lunch. 
  • Vind je het moeilijk om in slaap te komen omdat er nog allerlei klusjes door je hoofd spoken? Veel moeders hebben daar last van. Schrijf deze dingen op, zodat je ze uit je hoofd kunt zetten voordat je gaat liggen.
  • Stel een ritueeltje in dat je iedere keer als je kindje naar bed gaat herhaalt. Een verhaaltje voorlezen doet bijvoorbeeld wonderen. Je baby went hieraan en valt daardoor gemakkelijker in slaap. Probeer het tenminste een uur voor het slapen gaan wat rustiger aan te doen met je kindje. Werkt dit, dan heb je zelf meer tijd om uit te rusten en te ontspannen.
  • Laat het licht uit als je er ’s nacht uit moet omdat je kindje ligt te huilen. Je valt dan sneller in slaap als je weer naar bed gaat.
  • In het weekend kun je ’s ochtends het beste om en om voor je kindje zorgen. Slaap jij zaterdag lekker uit, dan mag je partner zondag wat langer blijven liggen. Zo halen jullie beiden je slaap in. 

Zorg overdag voor actie

Natuurlijk slaapt je baby veel. Maar het is ook belangrijk dat jullie overdag samen actief zijn. Lekker bewegen geeft jou en je kindje energie. En ’s avonds is het gemakkelijker om in slaap te vallen.



Om actief te zijn, hoef je niet meteen naar de sportschool. Buiten een wandelingetje maken en van de frisse lucht genieten is al voldoende. Bezoek je vriendinnen of ga er gewoon op uit met de kinderwagen. En als je jezelf een opkikker wilt geven, probeer dan eens een koude douche of aromatherapie.


Eten geeft je energie

Met de juiste voeding blijf je fit en actief. Eet gezond en kies voor energie- en vezelrijk voedsel, zoals graanproducten, groente en fruit. Voldoende water drinken is ook belangrijk.


Blijf positief

Soms voel je je moe en lusteloos. Dat is heel normaal. Onthoud dat het allemaal tijdelijk is. Geef je kindje een lekkere knuffel en bedenk dat hij of zij het allemaal meer dan waard is.


Benieuwd wat er nog meer speelt tijdens de ontwikkeling van je baby?

Lees meer over 0,5 maand