Lifestyle

Relaxed terug naar je werk!

Kijk je er enorm naar uit om weer aan de slag te gaan of zou je liever nog even in je cocoon blijven? De meeste moeders moeten echt even wennen aan de combi van werk en gezin. Onze tips helpen je om de eerste dagen, weken en maanden zo relaxt mogelijk (op je werk én thuis) door te komen.

Tips voor de ochtendspits:

Voor jij op je werk arriveert, heb je er voor je gevoel al een halve ochtend op zitten. Je baby heeft gedronken, je hebt een luier verschoond, je kindje en jezelf aangekleed, je lunch voor op kantoor klaargemaakt, de luiertas van je baby gevuld en met een beetje geluk ook nog zelf een ontbijt kunnen eten. Druk, druk, druk. Met deze ochtendhacks start je je dag iets relaxter. 

  • Zet je wekker wat eerder en begin met een kop koffie of thee op de bank voordat de spits in huis begint. Zo kun je even rustig wakker worden.
  • Kleed jezelf pas op het laatste moment aan. Zo voorkom je dat je je meteen weer om moet kleden als je baby bijvoorbeeld spuugt.
  • Bereid de ochtendspits voor door de avond ervoor alvast de tas voor je baby in te pakken. Voor de opvang is een setje schone kleding, afgekolfde moedermelk, een knuffeltje en slaapzak of pyjama waarschijnlijk al voldoende. Gaat je kind naar opa en oma dan moet je waarschijnlijk ook denken aan spuugdoekjes, luiers en billendoekjes. Afgekolfde melk haal je uiteraard past ’s ochtends uit de koelkast of vriezer.
  • Als je baby nog heel klein is, kun je je kind ’s avonds al de kleertjes aan doen voor de volgende dag. Een boxpakje of een shirtje dient prima als pyjama. 
  • Verzamel ook de spullen die jij nodig hebt. Leg je kleding alvast klaar en leg je sleutels, portemonnee, telefoon en werktas bij elkaar.
  • Voorkom discussies in de ochtend. Spreek op een ander moment met je partner af wie de kleine uit bed haalt, aankleedt en wegbrengt naar de opvang. 
  • Zet de ontbijtspullen klaar voor je naar bed gaat en bereid je lunch voor. Dan hoeft dat allemaal niet in de ochtend.

Tips voor op het werk:

  • Ga van te voren alvast een keer met je baby langs op je werk. Als je dit vooraf met je collega’s plant, kunnen zij er in hun drukke werkschema rekening mee houden. Terwijl je collega’s je baby bewonderen en jullie met een kop koffie even bijkletsen, ben jij alvast een beetje op de hoogte van de laatste nieuwtjes.
  • Als je borstvoeding geeft is het nu belangrijk om te kolven. Gebruik je kolftijd ook echt om rustig te kolven. Nu je baby niet bij je in de buurt is, zul je waarschijnlijk merken dat je melk wat minder snel toeschiet. Dat is heel normaal. Kijk (op je telefoon) naar een filmpje van je baby of een foto. Bij veel moeders schiet de melk toe als ze hun kind horen of zien. Tip: handig om een reserve voorraadje moedermelk in de vriezer op de crèche te bewaren, zodat je kindje ook genoeg heeft wanneer hij wat meer honger heeft dan normaal!
  • Bel, de eerste dag(en), even met de opvang om te horen hoe het met je baby gaat. Dat werkt vaak geruststellend.
  • Durf te delegeren en ‘nee’ te zeggen. Het zal echt even wennen zijn, dat werkende leven. En de eerste dagen heb je ook echt nodig om weer op de hoogte te zijn van wat er moet gebeuren. Verwacht niet van jezelf dat je de eerste dagen net zoveel werk verzet als je voor je verlof deed. En zeker als je minder uren per week werkt, gaat het niet lukken om al je oude taken uit te blijven voeren.

Tips voor jou als werkende moeder:

  • Gebruik je woon-werkverkeer als ‘me-time’. Dat klinkt wellicht gek, maar dit is waarschijnlijk het enige moment op de dag dat je voor jezelf hebt. Luister naar je favoriete muziek, lees een boek of tijdschrift, check social media zodat je weer een beetje op de hoogte bent, app met vrienden. In de trein gaat dat natuurlijk makkelijker dan in de auto of op de fiets. Maar naar muziek luisteren of iemand bellen kan bijna overal.
  • Gebruik de avond en kom ook tot rust. Baby’s hebben veel slaap nodig en gaan vroeg naar bed. Als je kleine in bed ligt, heb jij tijd om wat uitgebreider te koken, bij te kletsen met je partner, een film te kijken, een uitgebreid bad te nemen of te niksen.
  • Zorg voor een goed vangnet waar je op terug kunt vallen. Dat vangnet kan bestaan uit familie, vrienden, maar ook nieuwe vriendinnen die je bijvoorbeeld kent van de zwangerschapsyoga. Het is fijn als je om advies of hulp kunt vragen. En durf die hulp ook te vragen! Mensen vinden het vaak verrassend leuk om even bij te springen bij je kleintje. En ook wat boodschappen meenemen als ze toch op visite komen, is voor veel mensen een kleine moeite.
  • Bestel je boodschappen online en koop avondeten alvast voor een paar dagen vooruit. Zo hoef je na je werk niet ook nog langs de supermarkt voor het avondeten. Wel zo fijn aangezien je al moet koken en de kleine in bed moet leggen en eventueel in bad moet doen. Dat bestellen kan ’s avonds nog, op de bank.
  • Leg de lat niet té hoog. Wees realistisch. Doe je best, maar accepteer dat je ook weleens iets verkeerd kunt doen, je wel eens je geduld verliest, of in tranen uitbarst bij alle drukte. 
  • Doe gemakkelijk en bedenk dat iedere avond vers koken niet altijd nodig is. Zo zou je bijvoorbeeld een grotere hoeveelheid kunnen maken zodat jullie er twee dagen van kunnen eten. Of juist in het weekend voornamelijk voor je kleine ‘voor’ koken en invriezen. Zo kan je kleine op tijd eten en kunnen jullie daarna rustig op jullie gemak verzinnen of jullie nog koken of tóch liever bestellen. En, er zijn natuurlijk ook altijd nog de potjes voor de kleine wanneer je niet wilt of kunt koken.

Mijn Nutricia

Meld je aan voor Mijn Nutricia

Blijf je graag op de hoogte over de ontwikkelingen tijdens je zwangerschap of van de ontwikkelingen van je kleine? Meld je dan aan voor Mijn Nutricia en blijf op de hoogte.