nutricia-voor-jou-logo-125yrs

Relaxed terug naar je werk!

Kijk je er enorm naar uit om weer aan de slag te gaan of zou je liever nog even in je cocoon blijven? De meeste moeders moeten echt even wennen aan de combi van werk en gezin. Onze tips helpen je om de eerste dagen, weken en maanden zo relaxt mogelijk (op je werk én thuis) door te komen.

Tips voor de ochtendspits:

Voor jij op je werk arriveert, heb je er voor je gevoel al een halve ochtend op zitten. Je baby heeft gedronken, je hebt een luier verschoond, je kindje en jezelf aangekleed, je lunch voor op kantoor klaargemaakt, de luiertas van je baby gevuld en met een beetje geluk ook nog zelf een ontbijt kunnen eten. Druk, druk, druk. Met deze ochtendhacks start je je dag iets relaxter. 

  • Zet je wekker wat eerder en begin met een kop koffie of thee op de bank voordat de spits in huis begint. Zo kun je even rustig wakker worden.
  • Kleed jezelf pas op het laatste moment aan. Zo voorkom je dat je je meteen weer om moet kleden als je baby bijvoorbeeld spuugt.
  • Bereid de ochtendspits voor door de avond ervoor alvast de tas voor je baby in te pakken. Voor de opvang is een setje schone kleding, afgekolfde moedermelk, een knuffeltje en slaapzak of pyjama waarschijnlijk al voldoende. Gaat je kind naar opa en oma dan moet je waarschijnlijk ook denken aan spuugdoekjes, luiers en billendoekjes. Afgekolfde melk haal je uiteraard past ’s ochtends uit de koelkast of vriezer.
  • Als je baby nog heel klein is, kun je je kind ’s avonds al de kleertjes aan doen voor de volgende dag. Een boxpakje of een shirtje dient prima als pyjama. 
  • Verzamel ook de spullen die jij nodig hebt. Leg je kleding alvast klaar en leg je sleutels, portemonnee, telefoon en werktas bij elkaar.
  • Voorkom discussies in de ochtend. Spreek op een ander moment met je partner af wie de kleine uit bed haalt, aankleedt en wegbrengt naar de opvang. 
  • Zet de ontbijtspullen klaar voor je naar bed gaat en bereid je lunch voor. Dan hoeft dat allemaal niet in de ochtend.

Tips voor op het werk:

  • Ga van te voren alvast een keer met je baby langs op je werk. Als je dit vooraf met je collega’s plant, kunnen zij er in hun drukke werkschema rekening mee houden. Terwijl je collega’s je baby bewonderen en jullie met een kop koffie even bijkletsen, ben jij alvast een beetje op de hoogte van de laatste nieuwtjes.
  • Als je borstvoeding geeft is het nu belangrijk om te kolven. Gebruik je kolftijd ook echt om rustig te kolven. Nu je baby niet bij je in de buurt is, zul je waarschijnlijk merken dat je melk wat minder snel toeschiet. Dat is heel normaal. Kijk (op je telefoon) naar een filmpje van je baby of een foto. Bij veel moeders schiet de melk toe als ze hun kind horen of zien. Tip: handig om een reserve voorraadje moedermelk in de vriezer op de crèche te bewaren, zodat je kindje ook genoeg heeft wanneer hij wat meer honger heeft dan normaal!
  • Bel, de eerste dag(en), even met de opvang om te horen hoe het met je baby gaat. Dat werkt vaak geruststellend.
  • Durf te delegeren en ‘nee’ te zeggen. Het zal echt even wennen zijn, dat werkende leven. En de eerste dagen heb je ook echt nodig om weer op de hoogte te zijn van wat er moet gebeuren. Verwacht niet van jezelf dat je de eerste dagen net zoveel werk verzet als je voor je verlof deed. En zeker als je minder uren per week werkt, gaat het niet lukken om al je oude taken uit te blijven voeren.

Tips voor jou als werkende moeder:

  • Gebruik je woon-werkverkeer als ‘me-time’. Dat klinkt wellicht gek, maar dit is waarschijnlijk het enige moment op de dag dat je voor jezelf hebt. Luister naar je favoriete muziek, lees een boek of tijdschrift, check social media zodat je weer een beetje op de hoogte bent, app met vrienden. In de trein gaat dat natuurlijk makkelijker dan in de auto of op de fiets. Maar naar muziek luisteren of iemand bellen kan bijna overal.
  • Gebruik de avond en kom ook tot rust. Baby’s hebben veel slaap nodig en gaan vroeg naar bed. Als je kleine in bed ligt, heb jij tijd om wat uitgebreider te koken, bij te kletsen met je partner, een film te kijken, een uitgebreid bad te nemen of te niksen.
  • Zorg voor een goed vangnet waar je op terug kunt vallen. Dat vangnet kan bestaan uit familie, vrienden, maar ook nieuwe vriendinnen die je bijvoorbeeld kent van de zwangerschapsyoga. Het is fijn als je om advies of hulp kunt vragen. En durf die hulp ook te vragen! Mensen vinden het vaak verrassend leuk om even bij te springen bij je kleintje. En ook wat boodschappen meenemen als ze toch op visite komen, is voor veel mensen een kleine moeite.
  • Bestel je boodschappen online en koop avondeten alvast voor een paar dagen vooruit. Zo hoef je na je werk niet ook nog langs de supermarkt voor het avondeten. Wel zo fijn aangezien je al moet koken en de kleine in bed moet leggen en eventueel in bad moet doen. Dat bestellen kan ’s avonds nog, op de bank.
  • Leg de lat niet té hoog. Wees realistisch. Doe je best, maar accepteer dat je ook weleens iets verkeerd kunt doen, je wel eens je geduld verliest, of in tranen uitbarst bij alle drukte. 
  • Doe gemakkelijk en bedenk dat iedere avond vers koken niet altijd nodig is. Zo zou je bijvoorbeeld een grotere hoeveelheid kunnen maken zodat jullie er twee dagen van kunnen eten. Of juist in het weekend voornamelijk voor je kleine ‘voor’ koken en invriezen. Zo kan je kleine op tijd eten en kunnen jullie daarna rustig op jullie gemak verzinnen of jullie nog koken of tóch liever bestellen. En, er zijn natuurlijk ook altijd nog de potjes voor de kleine wanneer je niet wilt of kunt koken.

Goede afspraken

Als je weer aan het werk gaat, probeer je natuurlijk je aandacht zo goed mogelijk te verdelen tussen je kindje en je werk. Dat is best even zoeken. Misschien krijg je het gevoel dat je op beide fronten tekort schiet. Bedenk dat veel moeders hier tegenaan lopen. Maak goede afspraken met je partner, werkgever en eventuele opvang. Pas op dat je je daarbij niet te flexibel opstelt. In het begin loopt alles waarschijnlijk nog niet helemaal volgens plan. Blijf in gesprek met je partner en je werkgever, zodat je samen tot de meest ideale situatie komt.

Je aandacht verdelen

Hoeveel impact de komst van je kindje op je dagelijkse routine heeft, merk je pas echt als je weer gaat werken. Werkte je vroeger regelmatig een uurtje over? Deed je na werktijd vaak nog iets leuks met collega’s of vrienden? Nu moet je op tijd bij het kinderdagverblijf zijn om je kleintje te halen. Misschien is je werk wel minder belangrijk voor je geworden en wil je het liefst zo snel mogelijk weer bij je kindje zijn. Zeker in het begin kan het lastig zijn om je aandacht goed te verdelen.

Tips voor het vinden van de juiste balans

Hoe zorg je nu dat je de juiste balans vindt tussen de zorg voor je kindje, je werk en alle andere dingen die je nog wilt doen? Dat gaat niet één, twee, drie. Daarom zetten we een aantal tips voor je op een rij om je op weg te helpen:

  • Ga een paar weken voordat je start met werken eens iets leuks doen met vrienden of pak een filmpje met je partner in de bioscoop. Voor je kindje en voor jou is het belangrijk dat jullie er alvast aan wennen dat jullie straks niet meer 24 uur per dag bij elkaar zijn.
  • Bedenk voordat je weer gaat werken hoe jullie de zorg voor je kindje willen organiseren. Voor je kindje is het fijn als hij alvast kan wennen aan het kinderdagverblijf of aan de oppas. En ook jij voelt je een stuk prettiger als je je kindje met een gerust hart bij de opvang achterlaat.
  • Bespreek met je werkgever hoe je de zorg voor je kindje en je werk het beste kunt combineren. Steeds meer bedrijven proberen een flexibele werkomgeving te creëren, ook voor medewerkers met jonge kinderen. Je hoeft dus niet bang te zijn om problemen te bespreken of voorstellen te doen.
  • Zie je het allemaal even niet meer zitten? Raak niet in paniek, maar probeer je te concentreren op je taken van die dag. Bel niet om de vijf minuten de opvang om te vragen of alles goed gaat.
  • Waarschijnlijk ligt je kindje heerlijk te slapen of geniet hij van een lekker fruithapje.
  • Voel je er niet schuldig over dat je niet de hele dag met je kindje doorbrengt. Dit betekent zeker niet dat je een slechte moeder bent! Het is veel belangrijker dat jullie volop genieten van de tijd die jullie wel samen doorbrengen.

Denk aan jezelf

Het is heel normaal dat je na een poosje je horizon weer wilt verbreden. Lekker actief zijn op allerlei fronten versterkt je gevoel van eigenwaarde. Ook als je net moeder bent. Werken, leuke dingen doen, sporten; het draagt allemaal bij aan je geluk. Niet alleen goed voor jou, maar ook goed voor je kindje!

Ga de uitdaging aan

Haal jij veel voldoening uit je werk? Logisch dat je dan besluit om na de geboorte van je kindje weer aan de slag te gaan. Voel je daar niet schuldig over. Bepaal zelf (natuurlijk wel in overleg met je partner) hoeveel uren je wilt gaan werken. Volg vooral je intuïtie en trek je niet te veel aan van de vaak goedbedoelde adviezen van anderen.

Mythes over werkende moeders

Er doen veel beweringen de ronde over werkende moeders. Maar hoe zit het nu echt?

Een werkende moeder benadeelt haar kind

Natuurlijk breng je minder tijd met je kindje door als je werkt, maar ben je thuis iedere minuut van de dag met je kindje bezig? Ook daar doe je andere dingen, zoals schoonmaken, wassen of koken. Uiteindelijk gaat het vooral om jouw betrokkenheid op de momenten dat jullie wel samen zijn.

Een werkende moeder mist veel belangrijke momenten in het leven van haar kind

Voor het eerst omrollen, de eerste stapjes en het eerste woordje van je kindje; het zijn allemaal bijzondere mijlpalen. De kans is vrij klein, ouders stimuleren dit het meest en het gaat vaak heel geleidelijk. Daarnaast leren kindjes ook veel op de kinderopvang. Toch is er ook voor jou een eerste woordje. En ook thuis kun je net dat ene momentje missen.

Een werkende moeder is een slechte moeder

Niets is minder waar! Een slechte moeder is iemand die niet voor haar kindje zorgt en hem verwaarloost. Juist het feit dat jij je schuldig voelt, omdat je minder tijd met je kindje doorbrengt, geeft aan dat je heel veel van je kindje houdt.

Een werkende moeder is egoïstisch

Iedere vrouw is anders. Sommige moeders werken graag en andere vinden het juist fijn om thuis voor hun kindje en het huishouden te zorgen. Doe vooral de dingen die bij je passen, zodat je een gelukkig mens bent. Dat is één van de grootste diensten die je je kindje kunt bewijzen. 

Voorbereiding

Ga je weer werken na de geboorte van je kindje? En zo ja; hoeveel dan? Misschien merk je dat iedereen in je omgeving er ideeën over heeft: je partner, je werkgever, je familie, je beste vriendin. Maar uiteindelijk ben jij degene die bepaalt hoe je een baan combineert met de zorg voor je kindje.

Als je weer aan het werk gaat, zet dan voor jezelf eerst een aantal zaken op een rijtje. Bedenk hoeveel uren per week je wilt gaan werken. Wil je hetzelfde aantal uren blijven werken? Of misschien wat minder of anders over de week verspreid, zodat je wat meer tijd overhoudt voor jezelf en je kindje? Bedenk de voor- en nadelen van beide opties: minder werken heeft gevolgen voor je salaris, maar je hoeft ook minder oppas voor je kindje te regelen. Evenveel blijven werken betekent dezelfde inkomsten, maar ook hogere kosten voor kinderopvang.

Ouderschapsverlof

Het is goed om te weten dat Nederland de ouderschapsverlofregeling kent. Hiermee neem je onbetaald verlof op, maar behoud je je bestaande contract. Van de overheid krijg je vervolgens een compensatie voor de uren die je hebt opgenomen. Lees meer over het ouderschapsverlof op de website van de overheid. Je hebt bovendien een aantal rechten als werkende ouder.

Welke opvang kies je?

Als je hebt besloten dat je gaat werken, moet je vervolgens opvang voor je kindje regelen. Waarschijnlijk heb je dat inmiddels gedaan. Je kunt kiezen voor een kinderdagverblijf of een gastouder, maar misschien kunnen en willen opa en oma wel op hun kleinkind passen! Zo bouwen ze een band op met elkaar en het scheelt jou in de kosten.

Proefdraaien

Het is straks best even wennen als je weer aan het werk gaat. Je kindje achterlaten op het kinderdagverblijf of bij opa en oma is niet altijd even makkelijk. En daarbij moet ook je kindje wennen. Aan de opvang die je voor hem geregeld hebt, maar ook aan het feit dat hij mama niet meer de hele dag om zich heen heeft. Het kan helpen om je kindje al tijdens je verlof een keertje naar de gastouder, opa en oma of het kinderdagverblijf te brengen. Als je zelf nog niet hoeft te werken, kun je je kleintje ’s ochtends in alle rust wegbrengen. En je kunt er in het begin gewoon lekker even bij blijven. Zo bouw je het alleen zijn rustig op; wel zo fijn voor jullie allebei. En bovendien heb jij even wat tijd voor jezelf. Ga bijvoorbeeld naar de kapper of naar de schoonheidsspecialist. Of lekker lunchen met een vriendin. Dit soort momenten zijn ook heel belangrijk als je eenmaal weer aan het werk bent. Je hebt tijd nodig om even op te laden. Daarna heb je weer extra energie om voor je kleintje te zorgen.

Tips

  • Neem ouderschapsverlof of wat extra vakantiedagen op na je zwangerschapsverlof. Zo kun je het werken langzaam opbouwen.
  • Neem voldoende tijd om samen met je kindje en partner een nieuwe balans te vinden. En maak duidelijke afspraken. Wie brengt en haalt jullie kleintje? En wie blijft er thuis als jullie kindje ziek is?