Je browser wordt niet ondersteund

Het spijt ons, maar de browser die je gebruikt wordt niet door Nutricia ondersteund.
We adviseren je om één van onderstaande browsers te gebruiken. Meer informatie.

Voeding

De eerste hapjes: begin met groente!

De eerste hapjes: begin met groente!

Wist je dat kinderen die beginnen met groentehapjes een grote kans hebben om later meer groente te eten dan kinderen die starten met fruit? Dat blijkt uit onderzoek. Je kindje heeft namelijk een aangeboren voorkeur voor zoete smaken.

Eerst enkelvoudige groentesmaken

Start met enkelvoudige en zachte groentesmaken. De enkelvoudige smaken helpen je kindje de echte smaak van groente te leren herkennen en waarderen. En de zachte groentesmaken accepteert je kindje gemakkelijker.

Eerst groente, dan fruit

De eerste 2 weken geef je je kindje 3 verschillende soorten groenten. Elke dag krijgt je kindje 1 soort groente, maar je wisselt de verschillende smaken af. Zo geef je je kindje op maandag bijvoorbeeld sperziebonen, dinsdag worteltjes en woensdag bloemkool. Op donderdag geef je weer sperziebonen, vrijdag worteltjes en zaterdag bloemkool. Deze variatie is goed! Zo geef je elke smaak minstens 7 keer zodat je kleintje eraan kan wennen. Na ongeveer twee weken kun je weer nieuwe enkelvoudige groentesmaken en ook enkelvoudige fruitsmaken gaan introduceren. Blijf wel lekker afwisselen.

Pure, zachte groentehapjes om mee te starten

  • Worteltjes
  • Pompoen
  • Bloemkool
  • Sperzieboontjes
  • Broccoli

Na groente, fruit om mee te starten

  • Banaan
  • Mango
  • Peer
  • Appel

Vragen of advies over jou of je kindje?