Je browser wordt niet ondersteund

Het spijt ons, maar de browser die je gebruikt wordt niet door Nutricia ondersteund.
We adviseren je om één van onderstaande browsers te gebruiken. Meer informatie.

Voeding

Tips en bij de dagmenu’s & voedingsschema’s

Tips en tricks bij de voedingsschema’s

Onderstaande tips kunnen jou en je kindje helpen bij het aanleren van gezonde eetgewoontes. 


  • Varieer in de soorten groenten en fruit, iedere variant bevat weer andere goede voedingsstoffen. Afwisseling is daarom belangrijk.
  • Is je kindje te moe tijdens het avondeten en wil hij niet eten? Geef de warme maaltijd dan eens tussen de middag. Je kunt dan ’s avonds een boterham geven.
  • Kies ook eens voor groente op brood. Maak bijvoorbeeld zelf een spread van avocado of tomaat. Of beleg de boterham met schijfjes komkommer.
  • Fruit is ook geschikt voor op brood: geprakte banaan of aardbeien bijvoorbeeld. Ook Olvarit fruit kun je goed op de boterham smeren.
  • Geef ook eens groente tussendoor, zo krijgt je kindje extra groenten binnen en voorkom je dat het binnenkrijgen van groente alleen van de warme maaltijd afhangt. Denk aan stukjes komkommer, paprika, wortel of tomaat. Als je kindje nog wat kleiner is, kook ze dan zacht en snijd ze iets fijner.
  • Varieer met het ontbijt. Denk aan pap, een boterham, havermout en muesli.
  • Geef je kindje bij voorkeur water of slappe thee als drinken. Af en toe een glaasje speciaal diksap voor baby’s kan. Beperk dit wel tot één bekertje per dag vanwege de zoete smaak. Water kun je interessant maken door er wat munt, een schijfje citroen of wat vruchtjes als framboos, aardbei of bosvruchtjes in te doen. Of voeg een schijfje komkommer toe. Wel even verwijderen voordat je kindje gaat drinken.
  • Weigert jouw kleintje de warme maaltijd rond zijn eerste verjaardag? Dat kan zomaar gebeuren, want je kindje ontdekt in deze periode zijn eigen wil. Dat laat hij vaak merken door zijn mondje stevig dicht te houden en zijn hoofd weg te draaien zodra je eten aanbiedt. Probeer het - hoe moeilijk ook -  los te laten. Hoe kun je hiermee omgaan?
  • Blijf het fruit, de warme maaltijd en het brood aanbieden. De ene dag zal het namelijk beter gaan dan de andere dag!
  • Besteed er niet te veel aandacht aan als je kleintje niet wilt eten, dit vinden ze vaak erg interessant. 
  • Geef niet te grote porties en varieer.
  • Betrek je kindje vanaf 1 jaar bij de maaltijd. Laat hem bijvoorbeeld zelf kiezen tussen twee groenten, laat hem helpen met groenten wassen en laat hem ook al (deels) zelf eten. Dit stimuleert je kleintje vaak tot eten.
  • Je kunt vanaf 6 maanden al oefenen met het drinken uit een open beker. Dit is goed voor de ontwikkeling van de mondmotoriek van je kindje. Dat zal in het begin nog een hoop geknoei opleveren, dus het is verstandig om te beginnen met water. 
  • Geef je kindje tot 4 jaar 10 microgram vitamine D per dag. Kies een vast moment en stel eventueel een alarm in op je telefoon zodat je het geven van de druppeltjes niet zo snel vergeet.

Vragen of advies over jou of je kindje?