Jongeren op gezond gewicht

Gezondheid en verzorging

Nederland krijgt de gezondste jeugd van Europa.

Naast Nutricia hebben ook Albert Heijn, Albron, FrieslandCampina, Unilever en Zilveren Kruis Achmea en de gemeenten Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Veghel en Zwolle hun handtekening gezet onder deze unieke samenwerkings-overeenkomst. De voorzitter van het Convenant Gezond Gewicht en ambassadeur JOGG, Paul Rosenmöller riep het nieuwe kabinet Rutte op om deze publiek-private samenwerking te blijven steunen.

Nutricia

Nutricia zette haar handtekening onder een meerjarige overeenkomst. De Missie van Nutricia is “we stand by mums to provide a healty start for all little ones in the Benelux”. Nutricia heeft meer dan 100 jaar ervaring in het maken van gezonde en veilige producten voor baby’s en peuters. Door de betrokkenheid van Nutricia zal er nu ook meer aandacht komen voor de jongsten van ons land. En dat is belangrijk, want ‘een gezonde toekomst start met gezonde voeding’. Het lichaam van een kind is volop in ontwikkeling en dat stelt speciale eisen aan de voeding. Steeds meer wordt duidelijk dat een goede voeding in de eerste levensjaren een grote invloed heeft op de gezondheid van een kind nu én op latere leeftijd.”



Ruim 250 kinderen, jongeren, kamerleden, wethouders, ondernemers en toevallige voorbijgangers kwamen in Den Haag in beweging voor JOGG. Met een speciaal voor JOGG ontwikkelde flashmob gaven zij de landelijke aftrap van het JOGG-programma van het Convenant Gezond Gewicht. De 'JOGG move' is bedacht en uitgevoerd door studenten en leerlingen van de Dansacademie Lucia Marthas met tekst en muziek van Dimitri Veltkamp en Adam Bar-Pereg.


75 gemeenten

JOGG richt zich op jongeren (0-19 jaar), hun ouders en omgeving. In een JOGG-gemeente werken alle lokale partijen uit onderwijs, zorg, bedrijfsleven, sport, woningbouw, welzijn en media samen om gezond eten en bewegen voor jongeren gemakkelijk en aantrekkelijk te maken. De JOGG-aanpak is een lokale, integrale en duurzame aanpak waarin voldoende bewegen en gezonder eten de norm wordt. Dit resulteert in een langjarige aanpak met allerlei acties zoals meer aandacht voor voeding en beweging op kinderdagverblijven, op scholen, betere sport- en speelfaciliteiten en voorlichting aan ouders. De doelstelling is dat er in 2015 75 JOGG gemeenten in Nederland zijn. Hierdoor worden naar verwachting circa 5 miljoen jongeren en ouders bereikt.



Van Laere: “Nutricia staat 100% achter JOGG en is overtuigd van deze aanpak omdat het de diverse ketenpartners in staat stelt met elkaar samen te werken aan het realiseren van praktische projecten. Door gebruik te maken van elkaars reeds bestaande initiatieven op het gebied van bewegen en gezonde voeding werkt JOGG als een versneller. Nutricia is al jaren een betrouwbare partner voor de gezondheidszorg. Naast samenwerking met diverse verenigingen van specialisten en (para)medici, organiseert Nutricia diverse scholingen in ziekenhuizen en de jeugdgezondheidszorg, symposia, workshops en expert bijeenkomsten over gezonde voeding voor baby’s en peuters. Daarnaast hebben we ook veel contacten met ouders, en met medewerkers van kinderdagverblijven. Als we elkaar – bedrijven en gemeenten – in deze initiatieven kunnen opzoeken en gebruik kunnen maken van bestaande projecten en programma’s, zullen we JOGG tot een groot succes maken. ”


Kosten 

In Nederland heeft gemiddeld 1 op de 7 jongens en 1 op de 6 meisjes overgewicht. In grote steden ligt dit percentage nog veel hoger, in sommige wijken heeft zelfs 1 op de 3 kinderen overgewicht. Overgewicht leidt niet alleen tot problemen bij de kinderen zelf, maar brengt ook enorme kosten voor de gezondheidszorg met zich mee. De maatschappelijke kosten van overgewicht en obesitas bedragen nu minimaal 3,2 miljard euro per jaar. Recente studies tonen aan dat investeren in een preventieve aanpak gericht op een gezonde leefstijl in zowel sociaal als economisch opzicht loont.



Van Laere: “Wie al jong geleerd heeft ongezond te eten en onvoldoende te bewegen zal op latere leeftijd niet gemakkelijk kunnen overstappen naar een gezondere leefstijl. Het is daarom belangrijk dat kinderen en hun ouders al vroeg leren hun energiebalans in de gaten houden. Dit is niet alleen iets dat wij als Nutricia reeds communiceren, maar is ook te lezen in de Nota overgewicht 2009. Nutricia heeft niet alleen meer dan 100 jaar ervaring in het maken van gezonde en veilige producten voor baby’s en peuters. Mondiaal werkt het Nutricia Research Centrum in Wageningen ook aan baanbrekend wetenschappelijk onderzoek. Ook op het gebied van (preventie van) overgewicht en obesitas heeft Nutricia diverse samenwerkingsovereenkomsten met vooraanstaande wetenschappers. De komende jaren zullen de uitkomsten van deze studies bijdragen aan een beter begrip en behandeling van het probleem overgewicht bij jonge kinderen."

Frans voorbeeld

Samenhang in activiteiten, publiek-private samenwerking en sociale marketing vormen belangrijke onderdelen van de JOGG-aanpak, dat is gebaseerd op het bewezen succesvolle Franse Ensemble Prévenons l'Obésité Des Enfants (EPODE). Dit programma startte begin jaren '90 en heeft in verschillende EPODE-steden bijna een halvering van het aantal jongeren met overgewicht opgeleverd. Ook in Nederland boekt de integrale JOGG-aanpak al resultaat, bijvoorbeeld in Utrecht Overvecht waar het aantal kinderen met overgewicht met 7% is gedaald.


Breed draagvlak 

JOGG is een initiatief van het Convenant Gezond Gewicht, waarin 27 landelijke organisaties vanuit de (rijks)overheid, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties zijn verenigd. De JOGG-beweging wordt gedragen door zowel publieke als private partijen zoals het ministerie van VWS, de wetenschap, gezondheidsbevorderende instellingen en landelijk opererende bedrijven uit de food-, retail- en verzekeringssector.



Lees meer over JOGG op de JOGG-site: www.jongerenopgezondgewicht.nl



Benieuwd wat er nog meer speelt tijdens de ontwikkeling van je baby?

Lees meer over Introductie