De 16 beste tips voor grillige eters

Voeding

1. Creëer een vast fruitmoment per dag, bijvoorbeeld rond koffietijd. Snijd fruit in stukjes en eet die gezellig samen met je kind. Je geeft het goede voorbeeld én het is ook goed voor jou!

2. Geef groenten als tussendoortje! Als je ’s middags gaat koken, snij dan eerst wat rauwkost en geef je kind een schaaltje. Lekker zijn bijvoorbeeld snoeptomaatjes, stukjes komkommer, worteltjes of reepjes paprika. En zo krijgt hij weer wat extra groenten binnen!

3. Vind je kind het niet leuk als je iets nieuws op tafel zet? Ga door met nieuwe gerechten aanbieden, want na 7-10 keer proeven wordt zo’n nieuw gerecht vertrouwd en eet je kind het wél. Laat je grillige kleintje je er dus niet van weerhouden nieuwe gerechten te proberen. 

4. Soep is perfect voor grillige kleine etertjes, want je kunt het boordevol groenten stoppen! Maak soep van gepureerde groenten (zoals courgette, pompoen, broccoli, zoete aardappel) en geef een kopje bij de boterham. Ook een smoothie met extra groenten kan erg lekker zijn!

5. Ijzer en vitamine D zijn aandachtspunten onder peuters. Geef je peuter eens een bekertje groeimelk. Recent onderzoek toont namelijk aan dat groeimelk, als onderdeel van een gezonde voeding, een positief effect heeft op de   ijzer- en vitamine D-status van  peuters. 

6. Neem je kind iedere dag mee naar buiten, bijvoorbeeld met boodschappen doen of naar de speelplaats in de buurt. Goed voor de ontwikkeling van de spieren én voor de aanmaak van vitamine D uit zonlicht.

7. Eten is een sociaal gebeuren. Eet daarom met het gezin op vaste momenten en laat zien dat jijzelf ook geniet van lekker eten.

8. Het is goed om te variëren met verschillende soorten drinken. Geef 2 bekertjes (groei)melk per dag en voor de rest water of slappe thee, bijvoorbeeld thee met een fruitsmaakje. Of geef fruit in stukjes gesneden in plaats van als sap, zo krijgt je kind minder suiker en meer vezels binnen. 

Voeding

Nieuw onderzoek naar het belang van dreumesmelk voor je peuter!

Bekijk de infographic

9. Komt vis eten er niet altijd van? Stel een vaste visdag per week in, waarin je samen met je peuter naar de viswinkel gaat en jullie samen vis uitzoeken. Vis kan trouwens ook prima op de boterham, bijvoorbeeld plakjes zalm of geprakte makreel. Vis is goed voor je kleintje, want zo krijgt hij extra vetzuren en vitamine D binnen. Gezond!

10. Veel kinderen vinden pap een lekker ontbijt. Maak het van groeimelk en van volkoren granen (LINK BAMBIX)en voeg wat fruit toe, dan wordt het extra gezond. Een vezelrijk ontbijt geeft  verzadiging en zorgt daardoor voor een goede start van de dag.

11. Geef op vaste momenten tussendoortjes en maak gezonde keuzes. Een stukje fruit of wat groenten zijn de perfecte tussendoortjes. Zo blijft er in dat kleine kindermaagje ruimte over voor de maaltijden! Pas ook op met dranken, die kunnen de eetlust ook bederven. Weet dat sommige dranken de eetlust kunnen bederven, vooral zoete dranken zoals drinkyoghurt, chocolademelk of vruchtensap. Geef in plaats daar van water of slappe thee, dan blijft er genoeg ruimte over voor groenten!

12. Het is niet erg als je kind eens wat minder eet. Ga niet iets anders koken of iets anders aanbieden als het niet goed van de maaltijd heeft gegeten!

13. Vlak voor de lunch of het avondeten even buiten spelen zorgt dat je kind trek krijgt.

14. Een peuter heeft gezonde vetten nodig. Besmeer de boterhammen met margarine, geef wat jus over de aardappelen of wat olijfolie door de pastasaus.

15. Een boterham met appelstroop, pindakaas of plakjes ei levert je peuter wat extra ijzer. Dit mineraal helpt je kleintje niet alleen om groot en sterk te worden, ijzer helpt bijvoorbeeld ook mee in de ontwikkeling van de hersenen. Je kunt trouwens ook groenten geven op brood. Dat kan bijvoorbeeld met plakjes tomaat of komkommer op brood, of met een zelfgemaakte spread met gepureerde groenten. Denk hierbij eens aan wortel, avocado of pompoen: erg lekker, ook voor jou!

16. Geef de avondmaaltijd op tijd! Als je kind al moe is, zal het minder eetlust hebben. 

Benieuwd wat er nog meer speelt tijdens de ontwikkeling van je peuter?

Lees meer over 13 maanden