Je browser wordt niet ondersteund

Het spijt ons, maar de browser die je gebruikt wordt niet door Nutricia ondersteund.
We adviseren je om één van onderstaande browsers te gebruiken. Meer informatie.

Foliumzuur

Voeding

Foliumzuur is een van de B-vitamines. Het helpt zogenoemde neurale-buisdefecten als een open ruggetje of open gehemelte te voorkomen.

De neurale buis is de basis van het zenuwstelsel. Deze buis ontwikkelt zich heel vroeg in de zwangerschap: al vanaf de eerste dag na de bevruchting. Later ontstaan uit de neurale buis de hersenen en het ruggenmerg. Als de aanleg van de neurale buis niet goed verloopt, heet dat een neurale-buisdefect. Het gevolg hiervan kan een open ruggetje of open gehemelte zijn. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat foliumzuur de kans op een kind met een neurale-buisdefect verkleint als je meer foliumzuur inneemt in de periode dat de ruggengraat van je baby zich ontwikkelt. Dat zijn de eerste acht weken van je zwangerschap.​​​​

Supplementen met foliumzuur

Naast het verkleinen van de kans op een open ruggetje of open gehemelte, bevordert foliumzuur de celdeling en de vorming van rode bloedcellen. Tijdens je zwangerschap is foliumzuur dan ook erg belangrijk voor de optimale groei van je kindje. Uit je dagelijkse voeding kun je niet voldoende foliumzuur halen. Daarom is het advies om 4 weken voor je zwangerschap te beginnen met 0,4 milligram foliumzuur per dag en daar de eerste tien weken van je zwangerschap mee door te gaan. Daarnaast is het verstandig om foliumzuurrijke voeding te eten.

Goede bronnen van foliumzuur

  • Volkorenbrood
  • Fruit en dan vooral sinaasappels, grapefruits, bramen en frambozen
  • Broccoli, avocado en groene bladgroenten
  • Melk en yoghurt
Uitgerekende datum

Nieuwsgierig naar je uitgerekende datum?

Bereken hem snel

Lees meer

Benieuwd wat er nog meer speelt tijdens de preconceptie?

Lees meer over Preconceptie