Je browser wordt niet ondersteund

Het spijt ons, maar de browser die je gebruikt wordt niet door Nutricia ondersteund.
We adviseren je om één van onderstaande browsers te gebruiken. Meer informatie.

IJzer en Vitamine C

Gezondheid en verzorging

IJzer en vitamine C zijn belangrijk tijdens je zwangerschap. Door een tekort aan ijzer kun je bloedarmoede ontwikkelen.

IJzer

IJzer is een essentiële voedingsstof tijdens je zwangerschap. Je bloedcellen hebben ijzer nodig om extra zuurstof te vervoeren en je baby heeft het nodig voor de ontwikkeling van o.a. de hersenen. Door een tekort aan ijzer kun je bloedarmoede ontwikkelen. Je bent dan moe, slapjes, kortademig en je voelt je niet lekker. Bij de eerste zwangerschapscontrole word je standaard getest op bloedarmoede. Je arts of verloskundige analyseert dan het hemoglobinegehalte en het aantal rode bloedcellen in je bloed. Het hemoglobinegehalte is vaak wat lager als je zwanger bent. Als het te laag wordt, krijg je waarschijnlijk ijzersupplementen voorgeschreven.

IJzerrijke voeding

Wil je genoeg ijzer tijdens je zwangerschap binnenkrijgen? Zet dan vaak ijzerrijke voeding op het menu! Met deze producten houd je jouw ijzerniveau goed op peil:


  • Vlees en vleeswaren – zorg wel dat je vlees altijd goed gaar is!
  • Vette vis, bijvoorbeeld sardientjes
  • Donkergroene (blad)groenten als broccoli, waterkers, spinazie en boerenkool
  • Noten, vooral cashewnootjes
  • Bonen en peulvruchten, zoals kikkererwten en linzen
  • Volkorenproducten, bijvoorbeeld volkorenbrood en vezelrijke ontbijtgranen
  • Gedroogde vruchten als abrikozen, pruimen en rozijnen
  • Eieren

Door vitamine C neemt je lichaam ijzer beter op

IJzer van dierlijke bronnen, zoals uit vlees(waren) neem je het gemakkelijkst op uit je voeding. Om ervoor te zorgen dat ook plantaardig ijzer optimaal wordt opgenomen kun je bij je maaltijd iets met vitamine C eten of drinken. Ook vitamine C is tijdens je zwangerschap dus erg belangrijk. Zet je een ijzerrijke maaltijd op tafel? Drink er dan eens een fruitsapje bij of neem wat vers fruit of groente tijdens of na het eten. Koffie en thee verminderen de opname van ijzer. Probeer dus pas een uur na de maaltijd een lekkere kop koffie of thee te nemen.


Nutricia Kindervoeding Service

Meer weten over voeding, ijzer en vitamine C tijdens je zwangerschap? Bel dan gerust Nutricia Kindervoeding Service. De voedingskundigen van Nutricia Kindervoeding Service – in de meeste gevallen zelf ook moeder – zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week gratis bereikbaar voor al je vragen op telefoonnummer 0800 022 26 26.

Benieuwd wat er nog meer speelt tijdens de preconceptie?

Lees meer over Week 5