Je browser wordt niet ondersteund

Het spijt ons, maar de browser die je gebruikt wordt niet door Nutricia ondersteund.
We adviseren je om één van onderstaande browsers te gebruiken. Meer informatie.

Supplementen als je zwanger wilt worden

Voeding

Je weet vast al dat gezond eten kan helpen bij het vervullen van je zwangerschapswens. Met een goed voedingspatroon zorg je voor de nodige vitamines en mineralen. Maar is dat eigenlijk genoeg? Of heb je nog wat extra’s nodig?

Foliumzuur

De belangrijkste aanvulling op je voeding als je in verwachting wilt raken, is foliumzuur (vitamine B11). Het advies is om dagelijks 400 microgram in te nemen vanaf het moment dat je stopt met anticonceptie. Het heeft namelijk een aantal weken de tijd nodig om een voldoende hoge spiegel op te bouwen. Foliumzuur ondersteunt de ontwikkeling van de neutrale buis. Na tien weken zwangerschap kun je stoppen met foliumzuur.

 

Vitamine D

Vitamine D is een onmisbare bouwsteen voor de groei van je kindje in je buik. Je hebt hiervan dan ook wat extra nodig tijdens je zwangerschap. Omdat het lastig is voldoende vitamine D binnen te krijgen via je voeding, is het verstandig hiervan dagelijks 10 microgram extra te nemen in de vorm van tabletjes. Je kunt hiermee al beginnen vanaf het moment dat je zwanger wilt worden. Je weet immers nooit wanneer het raak is! 


Eerste 1000 dagen

De eerste 1000 dagen

De periode vanaf de bevruchting tot aan de tweede verjaardag – de eerste 1000 dagen – is essentieel voor de ontwikkeling van je kindje.

Ijzer en vitamine C

Als je straks in verwachting bent, maak je extra bloed aan voor je baarmoeder en placenta. Daarvoor heeft je lichaam ijzer nodig. Een supplement is meestal niet nodig, maar zorg wel dat je producten neemt waarin veel ijzer zit, zoals bladgroenten, vlees en volkorenbrood. Vitamine C zorgt ervoor dat je lichaam ijzer goed kan opnemen. Let er dus ook op dat je voldoende producten eet waar deze vitamine in zit, zoals groente en fruit.

 

Andere belangrijke vitamines en mineralen

Natuurlijk blijven – net als voor iedereen - ook andere vitamines en mineralen belangrijk (zoals B12, C en E). Daarvan krijg je normaal gesproken voldoende binnen via je voeding. Slik je vitaminesupplementen? Dat kan op zich geen kwaad, maar let er wel op dat ze niet te veel vitamine A bevatten. Dat kan in een hoge dosis namelijk schadelijk zijn voor je ongeboren baby.


Benieuwd wat er nog meer speelt tijdens de preconceptie?

Lees meer over Week 4