Misselijkheid en zwangerschap

Kwaaltjes

Last van misselijkheid? Door zwangerschapsmisselijkheid kun je je erg slecht voelen, maar als je genoeg eet en drinkt, heeft het geen effect op je baby.

De oorzaak van zwangerschapsmisselijkheid is nog niet duidelijk en ook al wordt het vaak ochtendmisselijkheid genoemd, je kunt er ook op andere tijdstippen last van hebben. Experts wijzen op diverse factoren die ochtendmisselijkheid kunnen veroorzaken, zoals stressvolle emoties of de grote hoeveelheid oestrogeen die voor veranderingen in je lichaam zorgt. Er zijn ook mensen die geloven dat de versterkte reuk die je hebt ervoor zorgt dat je sneller misselijk wordt.​​​​​​ Lukt het je echt bijna niet om eten of drinken binnen te houden? Kaart dit dan aan bij je arts of verloskundige.

Hoe lang duurt de zwangerschapsmisselijkheid?

Meestal begint de zwangerschapsmisselijkheid als je ongeveer 6 weken zwanger bent en verdwijnt het na de eerste zestien weken. Toch kun je je tijdens je hele zwangerschap wel eens niet goed voelen. Alleen al de geur van iets wat je niet lekker vindt, kan je misselijk maken. Maar dat is ook weer niet altijd het geval: het is voor iedere aanstaande moeder anders.

Niet iedereen heeft last van zwangerschapsmisselijkheid

Het kan zijn dat je tijdens je hele zwangerschap last hebt van misselijkheid. Voel je je in je derde trimester nog steeds niet goed? Een geruststelling: misselijkheid veroorzaakt geen pijn of ongemak bij je baby. Ben je helemaal nooit misselijk? Maak je geen zorgen, want ook nu weer geldt: bij iedere moeder is dit anders. Jij bent een van de gelukkigen die geen last van heeft van deze ongemakken!

Oplossingen voor zwangerschapsmisselijkheid

Er zijn veel manieren om je zwangerschapsmisselijkheid te verminderen, maar wat voor de ene aanstaande moeder werkt, hoeft geen oplossing voor jou te zijn. Daarnaast kan iets in de ene week helpen, maar in de week daarna niet meer. Probeer daarom verschillende oplossingen uit, bijvoorbeeld:

  • Leg wat crackers of rijstwafels op je nachtkastje. Eet er een zodra je wakker wordt, blijf nog een half uurtje liggen en sta dan pas op.
  • Eet regelmatig kleine porties.
  • Drink voldoende vocht: water, sapjes, melk of thee. Het is verstandig om zo’n 1,5 tot 2 liter per dag te drinken.
  • Neem regelmatig je rust. Als je een baan hebt, kan dat nu behoorlijk pittig zijn. Houd daarom goed je grenzen in de gaten. Voel je je niet lekker? Doe het dan rustig aan.
Kwaaltjes

Zwangerschapsmisselijkheid

De oorzaak van zwangerschapsmisselijkheid is nog niet duidelijk en ook al wordt het vaak ochtendmisselijkheid genoemd, ook al kun je er op andere tijdstippen ook last van hebben.

Lees meer

Benieuwd wat er nog meer speelt tijdens je zwangerschap?

Lees meer over Week 9