Allergieën en kwaaltjes

7 tips om obstipatie tijdens je zwangerschap te voorkomen

Even niet zo’n lekker praatje: maar heb jij nu ook zo vaak zo’n moeite met poepen? Je bent niet de enige. Heel veel vrouwen hebben er tijdens de zwangerschap last van. Obstipatie is een vervelend kwaaltje. Maar je kunt er wel iets aan doen om het minder vervelend te maken.

Waardoor heb je meer kans op obstipatie als je zwanger bent?

Eigenlijk is het heel logisch dat er zo vaak obstipatie ontstaat tijdens de zwangerschap. Je beweegt anders en minder, je hormonen veranderen, je bloedsomloop verandert: dit heeft allemaal invloed op de werking van je darmen. Ze worden trager! Ook je baby neemt steeds meer ruimte in waardoor je darmen in de verdrukking komen. Niet gek dus dat je last kunt krijgen van obstipatie. Nu heeft iedereen een eigen ontlastingspatroon. De een gaat dagelijks naar het toilet, de ander gaat slechts om de paar dagen. Dat is allemaal normaal. Als je echter minder dan 3 keer per week ontlasting hebt, heb je obstipatie. Je ontlasting is dan vaak droog en hard en je moet persen als je op het toilet zit.

7 tips voor een goede stoelgang

Wat vooral helpt om je ontlasting weer soepel(er) te maken: 

  • Drink voldoende, liefst 1,5 tot 2 liter vocht per dag. Vezels in je darmen werken als een soort spons en nemen dit vocht op waardoor je ontlasting zacht en soepel blijft.
  • Neem bij iedere maaltijd producten met veel vezels. Volkoren- of tarwebrood zit vol vezels, net als aardappelen, volkoren pasta, zilvervliesrijst, groente, fruit en peulvruchten zoals spliterwten, kapucijners en bruine en witte bonen.
  • Sla geen maaltijden over.
  • Zorg voor voldoende beweging, het liefst elke dag. Maak een extra wandeling. Daarmee stimuleer je de darmen. 
  • Hou je ontlasting niet op en ga als je aandrang voelt. Ook al ben je in de stad of ergens op visite. Als je lang wacht dikt je ontlasting namelijk verder in en dan wordt een toiletbezoek alleen maar lastiger.
  • Neem de tijd om naar het toilet te gaan
  • Gebruik geen laxeermiddelen zonder overleg met je huisarts, gynaecoloog of verloskundige.


Ontbijt met veel vezels

Neem bijvoorbeeld twee plakjes roggebrood met kaas en tomaat. Drink daar een glas vers sap (met vruchtvlees) bij. Of ga voor oranje havermoutpap met noten.


Lunch met veel vezels

Neem als lunch eens een salade met peulvruchten, bijvoorbeeld een salade van sla, komkommer, tomaat, maïs en kidneybonen. Lekker met gepasteuriseerde geitenkaas.

 

Tussendoor meer vezels

Overdag kun je tussendoor een snee volkorenbrood, rauwkost, handje ongezouten noten of een stuk fruit nemen.

Blijf je last houden?

Heb je de verschillende tips geprobeerd, maar lijkt niets tegen de obstipatie te helpen? Bespreek dit dan met je verloskundige of gynaecoloog.

Mijn Nutricia

Meld je aan voor Mijn Nutricia

Blijf je graag op de hoogte over de ontwikkelingen tijdens je zwangerschap of van de ontwikkelingen van je kleine? Meld je dan aan voor Mijn Nutricia en blijf op de hoogte.