Je browser wordt niet ondersteund

Het spijt ons, maar de browser die je gebruikt wordt niet door Nutricia ondersteund.
We adviseren je om één van onderstaande browsers te gebruiken. Meer informatie.

Rusteloze benen en kramp

Gezondheid en verzorging

Tijdens je zwangerschap krijgt je wellicht last van rusteloze benen. Net als je even rustig wilt gaan liggen krijg je een onaangenaam gevoel in je onderbenen.

Rusteloze benen tijdens de zwangerschap

Veel vrouwen omschrijven het als een kriebelend en tintelend gevoel van binnenuit. Het is lastig om rustig te kunnen liggen. Lopen, strekken, rekken, niks lijkt te helpen om dit onaangename gevoel te laten verdwijnen.

Kramp in je benen tijdens de zwangerschap

Ook kramp in je benen of kuiten tijdens de zwangerschap komt veel voor. Kramp is een plotse, onwillekeurige samentrekking van alle spiervezels van een spier en kan erg pijnlijk zijn. Wat is eigenlijk de oorzaak van rusteloze benen en kramp tijdens de zwangerschap en hoe ga je er mee om?"

Rusteloze benen

De oorzaak van rusteloze benen tijdens de zwangerschap is niet precies bekend, maar ondanks dat de oorzaak niet bekend is kunnen deze tips wellicht verlichting geven. Er zijn een aantal theorieen over de oorzaak, zoals de zwaarder wordende baarmoeder die de bloeddoorstroming naar de benen belemmert, maar ook een ijzertekort. Het hebben van rusteloze benen kan erg vervelend zijn. Veel vrouwen hebben hier ‘s nachts last van, waardoor de nachtrust wordt belemmerd. Vaak verdwijnen de klachten weer als je bent bevallen. Tot die tijd kunnen onderstaande tips wellicht helpen om de symptomen te verminderen."

Tips tegen rusteloze benen

Vermijd cafeïnehoudende dranken

Het laten staan van cafeïnehoudende dranken, zoals koffie, thee en frisdranken kan mogelijk helpen rusteloze benen tegen te gaan. 

Geen grote maaltijden 

Zorg ervoor dat je enkele uren voor het slapengaan niet te veel eet. Je lichaam blijft dan te actief om goed te kunnen rusten, omdat er veel eten verteerd moet worden. 

Regelmatig bewegen

Aangeraden wordt om regelmatig te bewegen. Maak een wandeling of ga lekker zwemmen. Zorg ervoor dat je niet te intensief gaat sporten. Door overbelasting kunnen de symptomen juist erger worden. 

Hete of koude baden

Ook het nemen van wisselbaden (afwisselen van heet en koud water) kan helpen te klachten te verminderen. 

Massage

Vraag je partner om af en toe voor het slapengaan je benen te masseren met olie.

Kramp tijdens de zwangerschap

Kramp tijdens de zwangerschap zou veroorzaakt worden door een tekort aan calcium en magnesium. Maar het kan ook een teken zijn van beginnende spataderen. Heb je plotsteling last van kramp in je been? Strek dan je been tegen een muur of kast en zet druk. "

Tips tegen kramp

Voeding met magnesium

Kies voor voeding met voldoende magnesium. Zonnebloempitten, noten, bananen, gember, kip en vette vissoorten, zoals zalm, haring en makreel, bevatten veel magnesium. 

Hete of koude baden

Ook het nemen van wisselbaden kan helpen de klachten te verminderen. 

Massage

Vraag je partner om af en toe voor het slapengaan je benen te masseren met olie. 

Steunkousen

Ook steunkousen kunnen wellicht helpen als je veel last hebt van kramp. Overleg dit met je verloskundige. 

Extra zink en magnesium innemen 

Ben je dit van plan? Overleg het altijd eerst met je verloskundige (http://www.nutriciavoorjou.nl/zwanger/lichaam/Paginas/Zwangerschapscontrole.aspx) of gynaecoloog. 

Drink voldoende

Zorg dat je voldoende vocht binnenkrijgt.

Slaap op je linkerzij

Dit is de beste houding voor de doorbloeding naar je benen



Onze voedingskundigen

Twijfel je over de juiste voeding tijdens je zwangerschap?

Chat met ons, wij helpen je graag (op werkdagen tussen 08:30-22:00 & weekend 10:00-18:00).

Benieuwd wat er nog meer speelt tijdens je zwangerschap?

Lees meer over Week 17