Voeding

Suplementen tijdens je zwangerschap

Je probeert zo gezond en gevarieerd mogelijk te eten om te zorgen dat je kindje in je buik zo goed mogelijk groeit. Toch heb je van sommige voedingsstoffen nog wat extra nodig. Daarmee kun je ervoor zorgen dat je baby zich optimaal ontwikkelt. Voedingssupplementen kunnen zorgen voor een goede aanvulling op gezonde voeding.

Foliumzuur

Foliumzuur is een B-vitamine die de ontwikkeling van de neurale buis ondersteunt; de basis van het zenuwstelsel. Hieruit ontstaan de hersenen en het ruggenmerg van je kindje. Goede bronnen van foliumzuur zijn volkorenbrood, fruit, broccoli, avocado, groene bladgroenten, melk en yoghurt. Toch is het is lastig om uit die producten alleen voldoende foliumzuur te halen. Neem daarom vanaf het moment dat je stop met anticonceptie tot dat je 10 weken zwanger bent iedere dag een foliumzuursupplement a 400 microgram.

Calcium en vitamine D

Voor de groei van de botten, heb je calcium nodig. Calcium draagt ook bij aan sterke tanden. Je vindt het onder andere in zuivel. Voor de opname van calcium heb je vitamine D nodig. Vitamine D ondersteunt het immuunsysteem. Je krijgt vitamine D onder meer binnen via zonlicht en in heel beperkte mate via je voeding. Om zeker te weten dat je voldoende vitamine D binnenkrijgt, is het verstandig om iedere dag een supplement van 10 microgram te nemen.

Omega 3

Deze vetten zitten in vette vis, zoals zalm, sardines en haring en in oliĆ«n, noten en zaden. Het omega-3-vetzuur DHA is een van de belangrijkste bouwstenen van de hersencellen van je baby. Lukt het je niet om twee keer in de week vis te eten of lust je geen vis? Neem dan visoliesupplementen met omega-3-vetzuren. 


Mineralen

Voor een goede gezondheid en een normale groei en ontwikkeling zijn mineralen onmisbaar. Ze komen in kleine hoeveelheden voor in ons eten en drinken. Vooral tijdens de laatste maanden van je zwangerschap heb je extra ijzer nodig. IJzer vind je in bladgroenten, vlees en vis. Zet dit dus wat vaker op het menu. Voel je je slap? Dan kan het zijn dat je een tekort aan ijzer hebt. En dat leidt tot bloedarmoede. Je kunt vragen of je verloskunidge je ijzerwaarde controleert en misschien adviezen voor je heeft. Het kan zijn dat je arts je dan ijzertabletten voorschrijft. Vitamine C helpt om ijzer in je lichaam op te nemen. Eet daarom veel fruit rondom je maaltijd. Of drink een glas vruchtensap bij het eten.

Oppassen met vitamine A

Vitamine A speelt een grote rol bij de ontwikkeling van de huid en de ogen van je kindje. Het is dus een belangrijke voedingsstof tijdens de zwangerschap. Maar neem er niet te veel van, want dat vergroot de kans op aangeboren afwijkingen. Tijdens je zwangerschap mag je niet meer dan 3.000 microgram vitamine A binnenkrijgen. Slik geen supplementen waar vitamine A in zit en wees zuinig met leverproducten. In vitaminepreparaten speciaal voor zwangere vrouwen zit vaak bètacaroteen in plaats van vitamine A. Dit is een stof waarmee je lichaam zelf vitamine A kan aanmaken. Deze supplementen zijn veilig, omdat je lichaam niet meer aanmaakt dan je nodig hebt.


Benieuwd wat er nog meer speelt tijdens je zwangerschap?

Lees meer over Week 8

Mijn Nutricia

Meld je aan voor Mijn Nutricia

Blijf je graag op de hoogte over de ontwikkelingen tijdens je zwangerschap of van de ontwikkelingen van je kleine? Meld je dan aan voor Mijn Nutricia en blijf op de hoogte.