23 weken zwanger

Zwangerschapskalender

Je bent 23 weken zwanger. De hersenen van je baby groeien heel hard en daarom is het belangrijk dat je de juiste vetten binnenkrijgt.

Week 23 van je zwangerschap. Gezond eten tijdens je zwangerschap blijft belangrijk: een essentiële voedingsstof die jullie allebei nodig hebben, is calcium.
Lees verder om erachter te komen waarom calcium zo belangrijk is en welk eten rijk is aan calcium.

Je bent 23 weken zwanger

Je bent al over de helft van je zwangerschap! Je kindje blijft in deze periode oefenen met ademhalen en krijgt daardoor kleine hoeveelheden vruchtwater in de longen. Voelt hij de navelstreng, dan zal hij die zeker vastpakken. De huid van je baby is nog heel dun, maar wordt nu wel steeds dikker en sterker. Ook de talg- en zweetkliertjes beginnen te werken. Nu je 23 weken zwanger bent, is de kans groot dat je je baby voelt schoppen of zelfs hikken!

Calcium

Jij en je baby hebben calcium nodig voor sterke, gezonde botten en tanden. Tijdens je zwangerschap neemt je lichaam calcium beter op. Toch is het verstandig om voldoende calciumrijke producten op het menu te zetten. Als je voeding namelijk te weinig calcium bevat, haalt je kindje dit uit je botten. Zo krijgt hij waarschijnlijk voldoende calcium binnen, maar het gevaar voor jou is dat je botten brozer worden en je op latere leeftijd gemakkelijker iets breekt.

Calciumrijk eten en drinken

Calcium komt vooral voor in zuivelproducten zoals melk, yoghurt en kaas. Strooi bijvoorbeeld eens wat blokjes kaas over een salade of neem een lekker zuiveltoetje. En wat dacht je van een zelfgemaakte kaassaus over de pasta? Halfvolle en magere zuivelproducten bevatten trouwens evenveel calcium als volle zuivelproducten. In brood, groenten, peulvruchten en aardappelen zit veel minder calcium dan in zuivelproducten, maar ze dragen wel bij aan je totale calciumvoorziening. Sommige ontbijtgranen zijn verrijkt met calcium; vergeet niet het restje melk van dit ontbijt op te drinken. Lees meer over eten tijdens je zwangerschap.

Gewichtstoename tijdens je zwangerschap

Aankomen tijdens je zwangerschap is heel normaal. Hoeveel je aankomt, verschilt per persoon. Gemiddeld is de gewichtstoename tijdens je zwangerschap 12 kilo. Na de bevalling ben je ongeveer 5 kilo kwijt. Hier gaan die kilo’s tijdens je zwangerschap heen:
  • Je baby: 3,5 kilo 
  • Je baarmoeder: 1 kilo Je placenta: 0,5 kilo 
  • Extra bloed: 1,5 kilo 
  • Je borsten: 0,5 kilo 
  • Extra vetvoorraad: 3,0 kilo 
  • Extra vocht: 2,0 kilo 
  • Totaal: 12 kilo
Heb je het idee dat je te veel of juist te weinig aankomt? Bespreek dit dan met je verloskundige of huisarts.

Nutricia Kindervoeding Service

Heb je vragen over voeding tijdens je zwangerschap? Bel dan gerust Nutricia Kindervoeding Service. De voedingskundigen van Nutricia Kindervoeding Service – in de meeste gevallen zelf ook moeder – zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week gratis bereikbaar voor al je vragen.

Benieuwd wat er nog meer speelt tijdens je zwangerschap?

Lees meer over Week 23