24 weken zwanger

Zwangerschapskalender

Je bent 24 weken zwanger. De hersenen van je baby groeien heel hard en daarom is het belangrijk dat je de juiste vetten binnenkrijgt.

Week 25 van je zwangerschap. Je gewicht neemt waarschijnlijk nu wat regelmatiger toe: je lichaam slaat namelijk reserves op voor de borstvoeding straks. Het is belangrijk om wat kilo’s aan te komen, maar probeer wel te zorgen dat je gewicht gezond voor je blijft. Lees meer over je baby en gezonde voeding als je 25 weken zwanger bent én krijg tips om striae (zwangerschapsstriemen) te beperken.

Je bent 25 weken zwanger

Als het derde trimester nadert, groeit je baby snel. Hij is ongeveer 34 centimeter lang en weegt zo’n 760 gram. Ook ontwikkelen de zintuigen van je baby zich: hij herkent waarschijnlijk de stem van je partner of wordt rustig van bepaalde muziek. Als je rond de 25 weken zwanger bent, groeit het deel van de hersenen waar de gedachten en het geheugen van je kindje zitten. Al snel kan je baby herinneringen opslaan van zijn tijd in jouw buik. Deze haalt hij op zodra hij is geboren.

Zwangerschap en je gewicht

Veel vrouwen vinden het niet prettig dat ze zwaarder worden tijdens de zwangerschap. Maar een paar kilo’s aankomen tijdens je zwangerschap is heel normaal en nodig voor je kindje om zich te ontwikkelen en te kunnen groeien. Bovendien slaat je lichaam reserves op voor de borstvoeding. Hoeveel kilo’s je mag aankomen, hangt af van je gewicht voor je zwangerschap. De gemiddelde zwangere vrouw komt ongeveer twaalf kilo aan. Direct na de bevalling raak je hier meestal vijf kilo van kwijt. In de kraamperiode gaat hier vaak nog vier kilo van af. De resterende kilo’s zijn reserve voor de periode dat je borstvoeding geeft. Je zwangerschap is niet de periode om af te vallen, maar je hoeft ook niet voor twee te eten. Zorg voor een gezonde voeding. Want de kilo’s die er nu niet aankomen, hoeven er na de bevalling ook niet af. Een gevarieerde voeding volgens de ‘schijf van vijf’ is alles wat jij en je baby nodig hebben.

Zwangerschapsstriemen

Veel aanstaande moeders krijgen zwangerschapsstriemen door de gewichtstoename. Dit wordt ook wel striae genoemd. Je kunt deze striemen beperken door je huid te hydrateren met een crème die vitamine E bevat. Die maakt je huid elastischer waardoor deze beter mee kan groeien met je buik. Wil je een ander middel tegen striae proberen? Overleg dit dan eerst met je verloskundige.

Sporten tijdens je zwangerschap

Ook tijdens je zwangerschap is bewegen goed. Zelfs als je al 25 weken zwanger bent, is het verstandig om dagelijks 30 minuten te bewegen, tenzij je verloskundige dit afraadt. Meer weten? Lees dan het artikel op onze website over zwanger zijn en sporten.

Nutricia Kindervoeding Service

Heb je vragen over voeding tijdens je zwangerschap? Bel dan gerust Nutricia Kindervoeding Service. De voedingskundigen van Nutricia Kindervoeding Service – in de meeste gevallen zelf ook moeder – zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week gratis bereikbaar voor al je vragen.

Benieuwd wat er nog meer speelt tijdens je zwangerschap?

Lees meer over Week 24