26 weken zwanger

Zwangerschapskalender

Als je 26 weken zwanger bent, start je baby met een groeispurt. Om forse groei bij jezelf te voorkomen, is het verstandig om niet voor twee te eten.

Week 26 van je zwangerschap. Door regelmatig aan lichte beweging te doen zorg je ervoor dat je gewichtstoename gestaag verloopt terwijl je lichaam zich voorbereidt op de bevalling. Lees meer over de ontwikkeling van je baby, hoe je door veilig bewegen fit blijft en welk eten en drinken dan goed voor je is.

Je bent 26 weken zwanger

Als je 26 weken zwanger bent, is je baby zo’n 35 centimeter lang en weegt hij ongeveer 900 gram. Je voelt de bewegingen van je kindje elke dag! Tussen nu en week 29 verandert er veel. Je baby begint namelijk aan een enorme groeispurt. In deze fase van je zwangerschap krijgt je baby via de placenta en de navelstreng antistoffen binnen. Hiermee bouwt hij zijn immuunsysteem op en wordt hij na de geboorte weerbaarder tegen infecties. Als je kindje geboren is, zorgt borstvoeding bovendien voor een oppepper van zijn immuunsysteem. 

De ontwikkeling van je baby

Als je baby nu geboren zou worden, zijn de longen sterk genoeg en kan hij ademen. Maar de rest van zijn lichaam is nog niet zo goed ontwikkeld. De hartslag van je kindje is op dit moment gedaald naar gemiddeld 150 slagen per minuut. Jongetjes hebben vaak een wat hogere hartslag dan meisjes.

Gezond bewegen

Beweging is goed voor je, nu je 26 weken zwanger bent. Het zorgt voor ontspanning en energie en je voorkomt er allerlei zwangerschapskwaaltjes mee. Lichte beweging maakt je sterker en verbetert je conditie, wat helpt tijdens de bevalling. Bovendien houd je zo een gezond gewicht en krijg je na de bevalling sneller je oude figuur terug! Fanatiek sporten is niet nodig: dagelijks een korte wandeling is voldoende. Ga bijvoorbeeld eens te voet naar de bakker en de brievenbus, of breng steeds kleine beetjes lege flessen naar de glasbak. Zwemmen is nu ook goed voor je. Daarnaast zijn er speciale yogalessen voor zwangere vrouwen. Houd bij iedere sport altijd je sportdocent op de hoogte van je zwangerschap en eventuele kwaaltjes. Luister ook goed naar je lichaam. Werk je niet in het zweet als het warm is en stop als je een harde buik krijgt. Twijfel je over sporten? Bespreek dit dan met je verloskundige of gynaecoloog.

Gezond blijven eten en drinken

Als je gaat sporten en bewegen tijdens je zwangerschap, dan is drinken extra belangrijk. Drink voldoende voor, tijdens en na het sporten. Neem bijvoorbeeld een flesje water mee de sportzaal in.

Nutricia Kindervoeding Service

Heb je vragen over voeding tijdens je zwangerschap? Bel dan gerust Nutricia Kindervoeding Service. De voedingskundigen van Nutricia Kindervoeding Service – in de meeste gevallen zelf ook moeder – zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week gratis bereikbaar voor al je vragen.

Benieuwd wat er nog meer speelt tijdens je zwangerschap?

Lees meer over Week 26