Ontwikkeling

Start met het eten van brood

Vanaf 6 maanden mag je kindje ook granen eten, zoals tarwe, en kun je starten met brood.

Introductie van brood

Om te beginnen is lichtbruin brood een goede keuze. Vervolgens kan dit opgebouwd worden naar tarwebrood en volkorenbrood. Op deze manier kunnen de darmen geleidelijk wennen aan de hoeveelheid vezels. Als je kleine eraan toe is, kun je stukjes brood zonder korst geven. Doop het brood dan eerst in wat opvolgmelk. Dit maakt het eten gemakkelijker. Gaat dit goed? Dan kan je kindje als lunch een boterham zonder korst eten met margarine en beleg. Vervolgens kun je bijvoorbeeld eens een broodkorst uit de hand als tussendoortje aanbieden. Je zult zien dat je kleintje erop begint te sabbelen: zijn eerste kennismaking met een grovere structuur!

Klik hier om meer te lezen over het belang van granen.

Lekker en gezond broodbeleg

Kies in eerste instantie voor smeerbaar beleg, zoals smeerkaas (zoutarm), smeerleverworst, fruitstroop of jam. Geschikte soorten beleg zijn (smeer)kaas, vleeswaren*, ei, magere kwark, sandwich spread, pindakaas**, fruitstroop, fruit (bijvoorbeeld banaan), jam en hagelslag. Geef verschillende soorten beleg met maximaal 2 keer per week smeerleverworst.

* kies geen bewerkte vleeswaren zoals worst, deze zijn namelijk vrij zout en bevatten veel verzadigd vet. Ham en kipfilet zijn geschikte keuzes.
** Kies voor varianten zonder toegevoegd zout en suiker

Gebruik altijd wat margarine

Smeer altijd wat margarine op het brood, dit bevat goede vetten die je kleintje nodig heeft voor zijn groei en ontwikkeling. Omdat de meeste kindjes wat te weinig vetten binnenkrijgen, kun je beter margarine gebruiken dan halvarine.Varieer!Ook voor broodbeleg geldt: variatie is belangrijk! Versier de boterham van je kindje ook eens met groenten zoals tomaat en komkommer. Dit is gezond en het ziet er leuk uit!  Suggesties voor broodbeleg voor je kleintje zijn:

  • Appelstroop 
  • Suikervrije jam 
  • Vruchten hagel, gestampte muisjes 
  • Pindakaas 
  • Ham, kipfilet
  • Fruit (bijvoorbeeld geprakte banaan) 
  • Olvarit fruithapje
  • Smeerkaas (maximaal 1 boterham per week)
  • Smeerworst (maximaal 1 boterham per week)

Benieuwd wat er nog meer speelt tijdens de ontwikkeling van je baby?

Lees meer over 7 maanden