Vitamines

Voeding

Van sommige vitamines en mineralen heb je tijdens je zwangerschap wat extra nodig, zoals ijzer en foliumzuur. Zo zorg je ervoor dat je genoeg binnenkrijgt.

Vitamine en mineralen

De meeste vitamines en mineralen kun je voldoende binnen krijgen door gezond en gevarieerd te eten. Toch is het goed je basisvoeding tijdens je zwangerschap aan te vullen. Want van alle voedingsstoffen heb je als je zwanger bent wat extra nodig. Welke vitamines zijn nu extra belangrijk?

Goede vetten

Je hoort het regelmatig: ‘Vetten zijn slecht voor de gezondheid’. Maar niet alle vetten zijn slecht. Zeker wanneer het gaat om de groei en ontwikkeling van je lichaam tijdens de zwangerschap, dan zijn goede vetten heel belangrijk. Zorg er daarom voor dat je weet welke producten rijk zijn aan goede vetten. Dan stel je op basis daarvan altijd gezonde maaltijden samen, met de juiste voedingsstoffen. Lees meer over goede vetten en waarom je ze nodig hebt.

Foliumzuur

Met foliumzuur verklein je de kans op zogenoemde neurale-buisdefecten als een open ruggetje (spina bifida) of een open gehemelte (schisis), maar dat niet alleen. Foliumzuur is in je hele zwangerschap van belang. Het zit in bepaalde voeding, maar het advies is om daarnaast extra foliumzuur te nemen van vier weken voor tot acht weken na de conceptie. Wetenschappelijk onderzoek heeft namelijk aangetoond dat foliumzuur de kans op een kind met een neurale-buisdefect verkleint als je meer foliumzuur inneemt voor en in de eerste weken van je zwangerschap.

Benieuwd wat er nog meer speelt tijdens je zwangerschap?

Lees meer over Week 13