Voeding

Kaas: mag dat als je zwanger bent?

Je kunt behoorlijk in de war raken van alle eetadviezen die je krijgt nu je zwanger bent. Neem nou kaas. De ene keer lees je dat kaas gezond is en dat je zeker 2 plakken per dag moet eten. Een andere keer hoor je dat je moet oppassen met kaas omdat daar bacteriƫn in kunnen zitten die je nu liever niet binnenkrijgt. Hoe het echt zit, lees je hier.

Hoeveel kaas per dag?

Even vooropgesteld: kaas past prima binnen een gezond eetpatroon. Dat komt omdat het van melk is gemaakt. En in melk zitten onder andere eiwitten, calcium en B-vitamines. Dat geldt dus ook voor kaas. Het zijn voedingsstoffen die in deze tijd belangrijk voor je zijn. Probeer daarom elke dag van wat kaas te genieten, bijvoorbeeld op brood, op een tosti of in een maaltijd. Denk aan kaasblokjes door een salade of aan een pastasaus met kaas erin gesmolten of geraspt erover heen. De aanbeveling is elke dag circa 40 gram kaas; dat is ongeveer 2 sneetjes brood belegd. Overdrijf het kaasgebruik niet, want kaas is wel een zout en vet product. En als je op je zoutgebruik moet letten (bijvoorbeeld omdat je vocht vasthoudt of omdat je bloeddruk te hoog is) kies dan liever voor minder zoute kaas zoals mozzarella, mascarpone, zachte geitenkaas of hüttenkäse.

Geen rauwmelkse kaas

Toch zijn er een aantal kaassoorten waarmee je moet oppassen. Dat zijn de kazen die gemaakt zijn van rauwe melk. Meestal wordt kaas gemaakt van gepasteuriseerde melk. Dan is de melk verhit tot 72 graden Celsius en zijn schadelijke bacteriën gedood. Dit is anders bij kaas die van rauwe melk wordt gemaakt. Rauwmelkse kaas kan daardoor de listeria-bacterie bevatten. Deze bacterie kan leiden tot listeriose en dat is een infectie die schadelijk kan zijn voor je baby. Overigens kun je kaas van rauwe melk wel eten als je deze alsnog verhit. Bijvoorbeeld in een saus, in een ovenschotel, op een pizza of in een kaasfondue.

Welke kaas is gemaakt van rauwe melk?

De meeste kazen die je in de supermarkt koopt zijn van gepasteuriseerde melk gemaakt. Ook hüttenkäse, geitenkaas en feta. En meestal ook de verpakte buitenlandse kazen als brie, camembert en roquefort. Al is het wel slim om het te checken op het etiket. Is het van rauwe melk gemaakt dan moet er op het etiket staan: “van rauwe melk” of “au lait cru”. Koop je niet-verpakte kaas, bij de kaasspecialist bijvoorbeeld, vraag dan goed na of het om rauwmelkse kaas gaat. Sommige buitenlandse speciale kazen zijn van rauwe melk gemaakt. Denk aan zachte soorten zoals een roquefort, sommige soorten brie of camembert. Maar ook hardere soorten zoals een appenzeller of emmentaler kan van rauwe melk gemaakt zijn. Verder zijn Nederlandse boerenkazen altijd van rauwe melk gemaakt. Voor al deze rauwmelkse kazen geldt: als je ze verhit kun je ze met een gerust hart eten.

Mijn Nutricia

Meld je aan voor Mijn Nutricia

Blijf je graag op de hoogte over de ontwikkelingen tijdens je zwangerschap of van de ontwikkelingen van je kleine? Meld je dan aan voor Mijn Nutricia en blijf op de hoogte.