nutricia-voor-jou-logo-125yrs

Alles over Soja!

Geniet jij ook wel eens van een soja latte, edamame-bonen door de salade of tempé-reepjes door een roerbakgerecht? Of geef je je kleintje wel eens een sojadrink of een vleesvervanger op basis van soja? Je bent niet de enige. Steeds meer mensen omarmen soja in hun dagelijkse eetpatroon. We zetten de belangrijkste feiten over soja voor je op een rij.

1: De plantaardige eiwitten uit soja zijn volwaardig

Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren en die aminozuren vormen de bouwstoffen voor het lichaam, bij jou en bij je kind. Sommige aminozuren kunnen we niet zelf maken en deze moeten dus – net als vitamines – uit onze voeding komen. We noemen ze daarom ‘essentieel'. Deze essentiële aminozuren zitten volop in dierlijke producten, maar plantaardige producten zijn over het algemeen wat minder bedeeld of in een andere verhouding. Daarom noemt men plantaardige eiwitten vaak minder volwaardig en is combineren van plantaardige eiwitbronnen nodig. Maar soja is een uitzondering. Ook daarin zitten alle essentiële aminozuren. Daarom is soja een goede vlees- en zuivelvervanger.

2: Soja is een goede plantaardige vleesvervanger

Sojadrink, tahoe, tempé en veel vleesvervangers zijn gemaakt van sojabonen. De sojaboon is rijk aan plantaardig eiwit en er zit gezond onverzadigd vet in. Ook zitten er veel vitamines en mineralen in, zoals ijzer en vitamine B1. Soja is daarom een goede keuze. Kies wel voor sojaproducten waaraan vitamine B12 is toegevoegd, want dat zit alleen in dierlijke producten en dus niet standaard in soja. Zo komen jij en je kleine niks tekort als je vlees weglaat. Vervang je zuivel door soja? Zorg dan dat er niet alleen vitamine B12 is toegevoegd, maar ook calcium. Omdat zuivel normaal veel calcium levert. 

3: Soja bevat isoflavonen

Soja bevat zogenoemde isoflavonen, dit zijn natuurlijke verbindingen die in veel planten voorkomen. De structuur heeft overeenkomsten met het hormoon oestrogeen. De werking van de plantaardige isoflavonen zijn veel minder krachtig qua werking. Producten met soja zijn volstrekt veilig en passen goed in een gezond en gevarieerd menu.

Soja & Kids

Wil jij je kindje ook vaker plantaardige producten geven? Lees dan de volgende drie feiten:

1: Soja is geschikt voor baby's 

Moedermelk is de beste voeding voor een baby. Deze is namelijk volledig afgestemd op de behoefte van een kind. Als moedermelk niet (meer)mogelijk is, is flesvoeding een alternatief. De Europese voedselveiligheidsorganisatie EFSA heeft richtlijnen opgesteld waaraan flesvoeding moet voldoen, en die regels gelden ook voor flesvoeding op basis van soja. 

2: Eitwitten kunnen tot allergische reacties leiden

Eiwitten uit allerlei soorten voedingsmiddelen kunnen allergische reacties uitlokken. Dat geldt voor eiwitten uit soja, net zoals voor eiwitten uit ei, pinda’s en vis. Dit komt in Nederland veel minder voor dan koemelkallergie. Bij volwassenen is het sporadisch, bij jonge kinderen komt het wel eens voor en vooral kinderen met atopisch eczeem hebben een groter risico om een allergie te ontwikkelen. Exceem is waarschijnlijk al een uiting van de gevoeligheid. Heb je een kind dat al allergisch is of wat last heeft van eczeem, overleg dan met de huisarts of consultatiebureau-arts als je je kind soja wilt geven. 

3: Soja past in gezonde voeding voor je kind

Sojabonen behoren tot de peulvruchten. Net als kikkerwten en linzen. Peulvruchten en dus ook sojabonen bevatten veel vezels, gezonde onverzadigde vetten en eiwitten. De Gezondheidsraad adviseert zeker 1 keer per week peulvruchten op het menu te zetten. Eten jullie sojaproducten, dan ben je dus goed bezig 😊 

Back to storyline