Nutricia voor jou

Slaaptips voor baby's: veelgestelde vragen

In onderstaande Q&A video geeft kinderslaapcoach Myrthe slaaptips voor baby's. Hoe laat je je kindje in slaap vallen en is het nodig om je kleine te laten huilen? Wat zijn tips voor vroege vogels? Bekijk hieronder de Q&A of lees alle vragen.

Hoe laat je je kindje in slaap vallen en is het nodig om je kleine te laten huilen?

Er zijn veel wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar het wel of niet laten huilen van een baby. We weten dat een baby onder de 6 maanden zichzelf nog niet zo goed kan kalmeren. Je baby laten huilen in de hoop dat je kindje vanzelf in slaap valt, heeft dus niet zoveel zin.

Maar we weten ook dat baby’s die wat ouder zijn, meer aan kunnen en zichzelf kunnen leren kalmeren. Vanuit dat perspectief is af en toe een baby ouder dan 6 maanden laten huilen wel de oplossing, maar dat kun je het beste wel op een gecontroleerde manier doen. Soms is het even nodig om je kind te laten huilen. Dit kan klinken als zeuren of een beetje jengelen. Als ouder voel je dat best goed aan.

Maar sta je net onder de douche en begint je baby te huilen? Dan kun je echt wel even jezelf rustig afdrogen en vervolgens naar je baby gaan. Let er wel op dat je een jonge baby niet minuten of uren lang laat huilen in de hoop dat je baby gaat slapen, want dat gebeurt dan gewoon niet.

Hoe krijg ik mijn zoon van 13 maanden in zijn eigen bed?

Dit is een veelvoorkomend slaapprobleem. Er zijn verschillende manieren hoe je dit kunt aanpakken. Sommige ouders kiezen voor gecontroleerd laten huilen, dus in bed laten liggen en vervolgens een x-aantal minuten wachten voordat je kort terug gaat en dan ook weer weg gaan.

Een andere mooie methode is de stoel-methode, ook wel de chair-method of de shuffle-method genoemd. Wat is de stoel-methode? Je legt je kindje in het ledikant of bedje en je blijft erbij zitten (vandaar stoel-methode), totdat je kind in slaap valt. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Je kindje zal waarschijnlijk huilen of weerstand bieden, want je kleine is misschien gewend om bij jullie in bed te liggen. Deze methode moet dus goed uitgevoerd worden. De eerste dagen mag je wel je kind af en toe gerust stellen, maar de bedoeling is dat je consequent vol blijft houden totdat je kindje gaat slapen. Dit kan lang duren, dus het is een methode waar je geduld voor nodig hebt.

Na een aantal dagen ga je iedere keer een stukje verder van het ledikantje af zitten, totdat je uiteindelijk buiten de kamer bent. Deze methode kun je al doen vanaf 6 maanden. Voor jongere baby’s kan dit dus ook heel geschikt zijn. En ook voor kinderen van 2/3 jaar die jaren lang bij hun ouders in bed hebben geslapen. Dan kun je de stoel eventueel vervangen door een matrasje en er ook echt slapen.

Wat zijn tips voor vroege vogels?

"Bij mij begint om half 6 de dag. Mijn dochtertje is anderhalf jaar en slaapt weinig overdag (max. anderhalf uur) en gaat om 19:00 uur naar bed."
Vroege vogels, ook wel early birds genoemd, zijn baby’s vanaf 6 maanden. Daarvoor noemen we dat nog niet zo, omdat er dan vaak een andere oorzaak is. Vroege vogels kunnen baby’s zijn, maar ook peuters of kleuters die structureel ver voor 06:00 uur wakker worden.

Wordt jouw kindje half 7 wakker? Dan is dat misschien vervelend voor jou, maar dat is echt heel netjes. Na 06:00 uur opstaan is hartstikke netjes. Voor 06:00 uur is niet ideaal.

Eerste tip: let goed op de interactie. Probeer te veel interactie met je kind op dat tijdstip te vermijden. Vermoed dat je dat het echt geen honger kan zijn? Geef je kindje dan ook geen fles en neem je kleine niet mee naar beneden. Dat stimuleert en motiveert alleen maar het wakker worden.

Vroege vogels slapen te veel of te weinig overdag. Ze zijn of niet meer moe of ze zijn zó moe, dat ze ook in de vroege ochtend wakker worden. Kinderen slapen niet langer als ze moe of oververmoeid zijn, maar ze gaan juist korter, slechter en minder diep slapen.

Misschien kun je je kindje overdag wat langer laten slapen. Idealiter kan het middagdutje iets langer duren. Als dit niet lukt, is mijn advies: eerder naar bed. Soms kan net dat half uurtje al schelen.

Zou de eerste slaapregressie ook al rond 15 weken kunnen beginnen of echt pas vanaf 4 maanden?

Slaapregressie is eigenlijk een tijdelijke achteruitgang van de slaap. Wetenschappelijk gezien bestaat een slaapregressie niet. Maar we weten wel dat ze er zijn. Ze komen voort uit het feit dat je kind op een ander vlak vaardigheden aan het ontwikkelen is. Rond de 4 maanden (of eerder) beginnen sommige baby’s al met een beetje omrollen. Ze zijn met deze vaardigheid heel druk bezig met het lichaam. Dat kan dus voor een tijdelijke achteruitgang zorgen in de slaap.

Vaak gebeurt dit rond de 4, 8, 12, 18 en 24 maanden. Het ene kind is sneller of juist wat langzamer in sommige vaardigheden ontwikkelen, dus het kan dat je eerder slaapregressie merkt. Slaapregressies worden door ouders als heftiger ervaren als een kindje nog niet goed zelfstandig in slaap kan vallen.

Kan het zijn dat je tijdens de slaaptraining plots een terugval merkt door doorkomende tandjes?

Ja, dat kan! Maar het kan ook wat anders zijn. Het ligt eraan welke slaaptraining je doet en hoe oud je baby is.

Hoe kun je een baby van 10 maanden leren zelfstandig te slapen?

Zelfstandig in slaap vallen is belangrijk. Als een baby elke keer gewiegd moet worden en je legt je baby slapend weg, wordt je baby wakker en denkt ‘waar ben ik?’. Want je baby viel in slaap zag het beeld van papa of mama. Een baby schrikt van de situatie.

Vervolgens heeft je baby diezelfde situatie nodig om te slapen, zoals het wiegen of weer de borst of fles. Dit kan zich dus gaan herhalen. Vanaf 6 maanden kunnen de nachten heel intens worden. Het kan zijn dat je baby overdag wel goed zelfstandig in slaap valt, maar niet in de nacht. Je kan de stoel-methode toepassen. Dus bij je kindje zitten en steeds een stukje verder weg gaan. Of je kunt je kindje gecontroleerd laten huilen. Soms werkt dat heel goed. De slaaptraining methode die je kiest, hangt af van de leeftijd, van jouzelf als ouder en het karakter van je kind.

Hoelang laat je je kind huilen bij de stoel-methode?

Je baby kan flink huilen, want hij is deze situatie niet gewend. Je kunt het huilen in ieder geval 10/15 minuten laten gaan. Je zit erbij, dus je kan je baby wel een beetje kalmeren met “shhh”-geluiden of een klein beetje aanraken. Belangrijk is wel dat je baby het zelf doet.

Dreumesen van 1 jaar hebben al veel door. Dus let op de interactie en praat niet te veel of te hard tegen je kindje. Dat stimuleert juist in plaats van dat je kleine slaperig wordt.

Hoe help je een baby langere slaapjes te doen overdag?

Hazenslaapjes komen veel voor bij baby’s. Zeker in de fase van 3, 4 en 5 maanden. Er gebeurt veel in de ontwikkeling op dat moment. Ook in de slaapontwikkeling. Dit is dus helemaal geen gek gedrag! Een hazenslaapje kan 20 of 40 minuten duren.

Mijn advies is: zorg voor een gedegen routine. Maar wat is een gedegen routine? Dat is een routine waarbij je baby genoeg slaap krijgt voor de leeftijdsfase waarin hij zit. En dat je rekening houdt met de gemiddelde wakkertijd. Dit is de tijd dat een baby maximaal wakker kan zijn. Door hierop te letten en je baby niet te vroeg weer in bed te leggen, ondanks die hazenslaapjes, zorg je ervoor dat je baby wat langer gaat slapen.

Vanaf 4 à 5 maanden is mijn advies altijd: niet meer dan 3, maximaal 4 slaapjes op een dag. En houdt rekening met die wakkertijd. Een wakkertijd van een baby van 5 maanden, is anderhalf tot 2 uur. Op het moment dat je je baby om het uur weg legt, zorg je juist voor die hazenslaapjes. Werk aan die wakkertijd en push je baby een beetje om langer wakker te zijn.

Wat ook kan helpen is een kort ochtenddutje. Zo reguleer je de slaap en duurt een middagdutje waarschijnlijk langer, omdat een baby maar een x-aantal uren slaap te verdelen heeft over een dag. Een baby van 6 maanden heeft gemiddeld nog maar 3 uur slaap nodig op een dag. Als een baby bijvoorbeeld al 2 uur in de ochtend slaapt, is het logisch dat hij nog maar kort slaapt in de middag. Dan is de slaapbehoefte al verdeeld. Tegen het einde van de dag is je baby vervolgens oververmoeid. Korte ochtenddutjes kunnen dus goed werken.

Een pasgeboren baby heeft nog veel slaap nodig: zo’n 6 à 7 uur op een dag. Een baby van 6 maanden heeft genoeg aan 3 uur slaap op een dag en bij 8 maanden is dat vaak nog 2,5 uur slaap op een dag. Zo neemt dat steeds iets af. Meestal laten ouders hun baby nog te veel slapen en zo ontstaan vaak slaapproblemen. Elke baby is anders dus dit is natuurlijk een gemiddelde.

’s Nachts slaapt mijn zoontje in een slaapzak. Is het beter om hem overdag ook in een slaapzak te laten slapen? En hoeveel slaapjes heeft mijn zoontje van 14 maanden nodig overdag?

Bij 14 maanden heeft je zoontje ongeveer 1 of 2 slaapjes nodig overdag. Tussen de 13 en 18 maanden zijn de meeste kinderen langzaam toe aan de overgang naar 1 dutje. Maar met 14 maanden zit je daar net tussenin. Mijn advies is altijd om je kindje zowel in de avond als in de middag in een slaapzak te leggen. Zo kun je hier een mooi onderdeel van de slaaproutine van maken. Zo associeert je kleine de slaapzak met het slapen. Daarnaast is het ook veilig. Maar het is zeker geen ramp als je je baby overdag niet in een slaapzak legt. Wees niet te streng voor jezelf!

Kun je een baby in het eerste half jaar al leren in de nacht langer te laten slapen dan overdag? Bij welke leeftijd begin je met het aanbrengen van een slaapritme?

Het ligt eraan wat jij prettig vindt. Dit kan al direct na de geboorte. Als jij zelf houdt van structuur, routine en weten waar je aan toe bent, kun je hier al direct mee beginnen. Er zijn ook ouders die na 6 maanden beginnen met een structuur en routine, dat kan altijd. Wel weten we dat de biologische klok van een baby tussen de 6 en 11 weken begint te ontwikkelen. Een baby kan dan baat hebben bij een goed dag- nachtritme.

In het eerste half jaar kun je je baby al zeker leren langer te slapen in de nacht dan overdag. Dat kun je doen door een dag- nachtritme aan te brengen. Zet om 07:00/07:30 de wekker en maak je baby wakker. Hoe vervelend die nacht misschien ook was. Juist door je baby en jezelf te laten uitslapen, hou je dat in stand. Vergelijk het met een jetlag: dan is het advies om weer terug te gaan in het normale ritme. Maak duidelijk verschil tussen dag en nacht en dat kan al vanaf dag 1.

Wees niet te streng voor jezelf of voor je baby. Alle ouders hebben struggles met slaap! In welke leeftijdsfase dan ook. Je bent dus niet alleen.