Goede vetten

Gezondheid en verzorging

Er wordt ons vaak verteld dat we niet te veel slechte vetten binnen mogen krijgen. Maar wat zijn dat eigenlijk? Verzadigde vetten zijn ongezonde vetten.

Verzadigde vetten

Verzadigde vetten zijn ongezonde vetten die je vindt in bijvoorbeeld roomboter, snacks, kaas, volle melk en vlees(waren). Deze vetten zijn slecht voor je, omdat ze bijdragen aan hart- en vaatziekten en slecht zijn voor je cholesterol. Onverzadigde vetten zijn juist wel goed. Die komen voor in vette vis, zoals zalm, sardines en haring, en in oliën, vloeibare margarine en bak- en braadvetten, halvarine, noten en zaden. Onverzadigde vetten zijn essentieel voor een gezonde groei. Ze zijn vooral belangrijk tijdens je zwangerschap.​​​​​​

Waarom je baby vet nodig heeft

Baby’s hebben goede vetten nodig. Het is namelijk hun belangrijkste energiebron. De hersenen van je baby bestaan voor maar liefst zestig procent uit vet. En je baby gebruikt driekwart van de totale energie uit eten voor de groei van de hersenen. Ter vergelijking: de hersenen van een volwassene gebruiken hiervoor slechts een vijfde van de totale hoeveelheid energie. Als je baby geboren is, krijgt hij veel goede vetten uit borstvoeding. Want vijftig procent van de calorieën die daarin zitten, zijn vetten. Zo lang je kindje nog in je buik zit, ben jij degene die hem moet geven wat hij nodig heeft.


Eten met goede vetten

Onverzadigde vetten vind je in margarine in een kuipje, noten, pinda’s, alle soorten olie en vloeibare bak- en braadproducten. Jij en je kindje hebben ook omega-3-vetzuren nodig, met name het vetzuur DHA. DHA is ook een onverzadigd vetzuur en is onder andere goed voor de ontwikkeling van het zenuwstelsel en de hersenen. Een goede natuurlijke bron van DHA is vette vis, bijvoorbeeld zalm, sardines, haring, forel en ansjovis. Het is goed om twee keer per week vis te eten waarvan minimaal één keer vette vis. Houd je niet van vis? Vraag je arts of verloskundige dan om een supplement met omega-3-vetzuren.


Zwanger en eten: wat is gezond?

Probeer ervoor te zorgen dat je niet te veel verzadigd vet eet. Maar wees ook niet te streng voor jezelf: een stukje taart of een zakje chips mag best een keer. Je zwangerschap is niet de tijd om te lijnen. Als je maar zorgt voor gezonde en uitgebalanceerde voeding: dan krijgt je baby precies wat hij nodig heeft.


Benieuwd wat er nog meer speelt tijdens je zwangerschap?

Lees meer over Week 10