Je browser wordt niet ondersteund

Het spijt ons, maar de browser die je gebruikt wordt niet door Nutricia ondersteund.
We adviseren je om één van onderstaande browsers te gebruiken. Meer informatie.

Stress en borstvoeding

Voeding

Je hoort het vast vaak om je heen: borstvoeding geven is iets wonderlijks. Het heeft ontzettend veel voordelen voor jou en je baby. Maar het kan zijn dat jij het anders ervaart. Bijvoorbeeld omdat de voeding niet (goed) loopt of omdat je andere dingen aan je hoofd hebt die het borstvoeding geven lastig maken. Wat kun je doen in die situaties?

De invloed van stress op borstvoeding

Wat je misschien nog niet wist: borstvoeding geven kan stress verminderen. Het zorgt er namelijk voor dat het ‘knuffelhormoon’ oxytocine vrijkomt. En dat geeft zowel jou als je baby een ontspannen en kalm gevoel. Omgekeerd werkt het ook: als borstvoeding geven niet (goed) lukt en je hebt een frustrerend gevoel, dan levert dat stress op. En die kan de melkproductie juist weer remmen.

Andere problemen bij het geven van borstvoeding

Er kunnen ook andere redenen zijn waarom jij het geven van borstvoeding minder positief ervaart. Misschien mis je je onafhankelijkheid, omdat je het gevoel hebt dat je altijd in de buurt van je kindje moet zijn. Of heb je lichamelijke problemen, zoals tepelkloven. Ook kan het zijn dat je baby tegenstribbelt of last heeft van bijvoorbeeld reflux. En mogelijk moet je nog wennen aan je nieuwe leven als moeder en het nieuwe ritme. Dat levert allemaal spanning op.

Stress verhelpen of verminderen

Wat ook de reden is: blijf er niet mee zitten als de borstvoeding moeizaam verloopt. Schakel hulp in, bijvoorbeeld van je verloskundige of een lactatiedeskundige. Die zijn gespecialiseerd in de ondersteuning bij dit soort problemen. Als je de indruk hebt dat je kindje graag bij je wil zijn, kan het helpen je kindje in een draagdoek te doen. Dat geeft jou wat meer bewegingsvrijheid.

Meer tijd voor jezelf

Het is misschien een open deur, maar stress verminderen doe je ook door tijd voor jezelf te creëren. In je hoofd ben je misschien ook veel met het huishouden bezig en andere dingen die moeten gebeuren. Af en toe mag je het best wat makkelijker voor jezelf maken. Of iets leuks voor jezelf doen waarmee je ontspant. Dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Dit kan helpen:

  • Zoek iemand die kan oppassen, bijvoorbeeld je moeder, een vriendin of je neefje of nichtje. Dat hoeft niet meteen voor een hele middag, maar bijvoorbeeld voor een uurtje. Dan kun jij even een blokje om of lekker in bad.
  • Winkel online. Bestel je wekelijkse boodschappen via internet en laat ze thuisbezorgen. Scheelt een hoop tijd en gedoe.
  • Als je portemonnee dat toelaat; schakel een hulp in de huishouding in. Of vraag je huishoudster om een uurtje extra te komen om klusjes te doen waar jij niet aan toekomt.
  • Plan een vast tijdstip in je agenda in voor jezelf. Dan weet je zeker dat het er niet bij inschiet.

Stoppen met borstvoeding

Zoals voor veel dingen geldt: borstvoeding geven moet je leren. En dat kost tijd. Heb je alles al geprobeerd, maar loopt het niet zoals je wenst? Weet dat het altijd aan jou is om te beslissen te stoppen met borstvoeding. Die beslissing is helemaal niet gemakkelijk. Volg je gevoel. En houd er rekening mee dat je niet van de ene op de andere dag kunt stoppen; je moet het zorgvuldig afbouwen. Overleg daarom altijd met je verloskundige of lactatiekundige.  

Benieuwd wat er nog meer speelt tijdens de ontwikkeling van je baby?

Lees meer over 1 maand