nutricia-voor-jou-logo-125yrs

ETEN voor peuters in ontwikkeling

Om te groeien en ontwikkelen heeft je kindje natuurlijk voedingsstoffen nodig, juist in de peutertijd. Denk aan ijzer, vitamine D en gezonde vetzuren. Eet jouw kindje niet volgens het boekje? Dan heb je waarschijnlijk een ├ęchte peuter te pakken, met een eigen willetje!

wist je dat over voeding en ontwikkeling

Goed eten

Maar wat is nou goed eten? Balans en variatie zijn de toverwoorden. Vooropgesteld natuurlijk dat ieder kind z’n eigen groei, behoeftes en dus ook eigen eetlust heeft, is het natuurlijk belangrijk dat hij de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt, in de juiste hoeveelheden. Kijk eens naar het schema hieronder om een idee te krijgen!

twee peuters lachen en eten

Goed eten voor een peuter

groente en fruit icoon

Groenten en fruit

50-100 gram per dag. Stukjes wortel en komkommer als tussendoortje tellen ook mee!


brood en vlees icoon

Zuivel en vlees (eiwitten)

Veel eiwitten zitten in vlees, vis, eieren, peulvruchten en melk(producten). 50 gram vlees of een vervanger per dag, en maximaal 300 ml melk. Teveel zuivel is geen goed idee. Eiwitten vullen nogal, en dat remt de eetlust. Bovendien blijkt dat kinderen die teveel eiwitten krijgen op jonge leeftijd, een grotere kans hebben op overgewicht als ze ouder worden.


flesje icoon

Drinken

Ongeveer 1 liter voor 2 en 3 jaar (ongeveer 6 bekertjes). Melkt telt ook mee bij dranken. Pas op met veel drinken vlak voor het eten; dat remt de eetlust af.


granen icoon

Granen

Per dag, tussen 2 jaar en 3 jaar: 2 to 3 bruine boterhammen en 1-2 opscheplepels volkoren graanproducten of 1-2 aardappelen. Geef als het kan zoveel mogelijk volkorenproducten. Je kind heeft koolhydraten nodig als brandstof én om te kunnen bewegen, spelen en leren. Daarvoor is alles nodig, ook drinken en vetten.


vetten icoon

Vetten

Alle kinderen hebben gezonde, onverzadigde vetten nodig om te groeien, 2 en 3 jaar: 30 gram smeer-en bereidingsvetten en 15 gram notenpasta zonder toegevoegde suiker en zout. Onverzadigde vetten vind je ook in vis.


Voedingsstoffen

Eet je kindje gevarieerd uit de ‘schijf van vijf’, dan krijgt hij waarschijnlijk alles binnen wat hij nodig heeft. En dat is belangrijk, want rond deze tijd krijgen kinderen een verhoogde behoefte aan bepaalde voedingsstoffen. Denk hierbij aan ijzer, vitamine A, C en D, Calcium en Omega 3- vetzuren. Kijk hieronder hoe deze bijdragen aan een gezonde groei en ontwikkeling, en in welke voedingsmiddelen je ze kan terugvinden.


Hersenontwikkeling

In de eerste drie jaar krijgen kinderen 1 gram hersenen per dag erbij, en worden er per minuut wel 700 hersenverbindingen aangelegd. De juiste voeding met Omega-3-vetzuren en ijzer is daarbij belangrijk. Zo zijn omega 3-vetzuren (DHA) goed voor de ontwikkeling van de hersenen en levert ijzer een bijdrage aan de normale cognitieve ontwikkeling van kindjes.

Waar zit Omega-3-vetzuren en ijzer in?


omega 3 icoon

Omega 3

DHA, ALA en EPA. ALA zit in plantaardige oliën, vooral in lijnzaadolie. Verder zit het een beetje in vlees en groene bladgroente. EPA en DHA zitten vooral in vis en schaal-en schelpdieren.

ijzer icoon

IJzer

IJzer is een belangrijke voedingstof. Het zit bijvoorbeeld in groene groente, volkoren granen, vlees en eiren. Ook in Nutrilon Dreumesmelk zit ijzer.

Weerstand

Het immuunsysteem is nog zo’n terrein waar je kind nu grote stappen maakt. De ontwikkeling van de weerstand begint direct na de geboorte en gaat nog tijdens de kinderjaren door. Wist je dat het grootste deel van de immuuncellen zich in de darm bevinden? Gezond eten, met voldoende vitamine C en D, is, is belangrijk voor het immuunsysteem - en dus een goede weerstand.

kindje bukt

Sterke botten en tanden

Calcium is samen met vitamine D3 van belang voor de ontwikkeling van botten en tanden, oa tandglazuur van je peuter – ook later. Door de calciumrijke voedingsmiddelen die hij eet, zoals groente, wordt de voorraad in z’n botten en tanden constant aangevuld. En dat is belangrijk! Want hoewel de melktanden al gevormd worden sinds de geboorte, wordt in de kindertijd volop gebouwd aan het blijvende gebit. Het mineralisatieproces, dat ervoor zorgt dat tanden met behulp van calcium sterker worden, gaat maar liefst door tot ver in de puberteit. 

Eetgewoontes

Probeer gevarieerd te eten. Zo leg je de basis voor een gezond eetpatroon. En een gezond eetpatroon draagt bij aan een goede groei en ontwikkeling. Als je kind al vroeg veel verschillende smaken te proeven krijgt, lust het later ook meer verschillende producten.

peuter eet aan tafel

Aan tafel

Hoe gezelliger en rustiger het er aan tafel aan toe gaat, hoe groter de kans dat je peuter met smaak eet. Probeer het eten een aangenaam moment te laten zijn voor jou, je peuter en de rest van het gezin om lekker bij te kletsen. Haasten of ‘snel tussendoor’ zorgt al snel voor een gespannen sfeer, en peuters pikken dit haarfijn op. Een goede tip is ook je peuter te betrekken bij het voorbereiden van de maaltijd – laat hem groente wassen, boontjes uit de schil pulken of bijvoorbeeld de tafel dekken.

"Lust-ik-niet" tips!

Twee is nee, en geen moment zo dankbaar om dit eens te demonstreren als de maaltijd. Maak je je zorgen of je kind nog wel genoeg binnenkrijgt, en vraag je je af wat je kan doen?

Als je peuter niet wil eten, ga de strijd niet aan. Wij hebben bedacht dat we 3x per dag moeten eten maar de ene dag heeft je peuter meer trek dan de andere. Bekijk het daarom per week. Dan zul je zien dat je kleintje gemiddeld genoeg binnen krijgt.

Zelf doen

Hoe handiger je peuter wordt, hoe meer hij zelf wil doen. En hoe meer hij wil laten zien dat hij eigen baas is. Geef hem dan ook de keuze, door bijvoorbeeld twee bordjes met eten neer te zetten. Dit kan een bordje broccoli of worteltjes zijn, maar ook hele of gesneden sperziebonen, of eten met de vork of lepel: zolang hij maar het idee heeft dat hij er wat over te zeggen heeft. Zo blijft het leuk aan tafel, en bereik je meer dan met straf.

Zoet

De voorkeur voor een zoete smaak is bij vrijwel alle kinderen aangeboren. Moedermelk is ook zoet. Maar zoet is natuurlijk niet de meest gezonde keuze en ook niet al te best voor tanden en kiezen. Hoe houd je maat? Door 1 glas sap of limonade per dag te geven. Water of lauwe vruchtenthee zijn goede alternatieven, of water met stukjes fruit erin. Je kunt je kind ook laten wennen aan een steeds minder zoete smaak door water aan de drank (vruchtensap) toe te voegen.

Tips voor ouders

peuter eet aan tafel

Lekker variëren

Leer je kind gevarieerd te eten. Zo leg je de basis voor een gezond eetpatroon. Een gezond eetpatroon draagt namelijk bij aan een goede groei en ontwikkeling.


mama met 2 peuters aan tafel

Rust voor het eten

Probeer de maaltijden eerder voor te bereiden en betrek je kindje bijvoorbeeld bij het tafeldekken of praat over het eten. Waar komt het vandaan behalve uit de supermarkt.


peuter speelt met tussendoortje

Voelen en proeven

Probeer te experimenteren met smaken en texturen. Bijvoorbeeld met de oogjes dicht of een blinddoek aan eten te laten voelen.


kleine peuter verkleed als chef

Kleine chef

Kinderen vinden het leuk om te helpen in de keuken. Maak daar gebruik van door bijvoorbeeld je kind een banaan te laten pellen of fruit te laten wassen.

peuter eet een watermeloen als tussendoortje

Gezonde peutertussendoortjes

  • Groenten, eventueel met yoghurt- of hummusdip
  • Fruit: van een stukje fruit, fruit aan een prikker, een fruitsalade tot smoothie
  • Gedroogd fruit zoals rozijntjes, gedroogde appel, gedroogde cranberries of abrikozen
  • Soepstengel of rijstwafel
  • Cracker met bijvoorbeeld vruchtenmoes
  • Fruitsmoothie met Dreumesmelk en banaan of aardbeien