Emotie en relaties

7 tips bij stemmingswisselingen tijdens je zwangerschap

Om niets huilen, geïrriteerd raken door kleine dingen, ruzietjes om niets... Je herkent jezelf niet meer. Waarom reageer je nu je zwanger bent zo anders? En wat kun je ertegen doen?

Hormonen en je stemming

Goed om te weten: stemmingswisselingen liggen niet aan jou. Het zijn je hormonen. Omdat de hormoonhuishouding in je lichaam flink verandert tijdens de zwangerschap, heb jij last van vervelende gevoelens en emoties! Hormonen hebben namelijk invloed op hoe je je voelt. Dat herken je misschien wel van periodes rond je menstruatie. Zoiets gebeurt ook nu, maar dan versterkt. 

7 tips bij stemmingswisselingen

Aan je hormonen kun je niets doen. Maar aan de stemmingswisselingen wel. Met deze tips heb je er mogelijk minder last van.

1. Praat erover

Goede communicatie helpt. Leg aan je partner, collega’s en vrienden uit hoe het komt dat je stemming soms omslaat, en dat je hier niet altijd invloed op hebt. Ze begrijpen het vast.

2. Vraag een time-out

Ga discussies uit de weg als je humeur slecht is. Vraag even uitstel tot je je beter voelt.

3. Neem je rust

Vermoeidheid en spanning kunnen op zich al voor geïrriteerdheid en emoties zorgen. Dat kun je er nu beter niet bij hebben. Zorg goed voor jezelf en neem op tijd rust. Hoe leuk alle uitnodigingen, feestjes en activiteiten ook zijn: luister goed naar je lichaam, een zwangerschap kost nu eenmaal energie. 

4. Maak het niet erger

Als je je down en ongelukkig voelt, ga dan bijvoorbeeld geen informatie opzoeken over problemen bij de zwangerschap of bevalling. Wacht daarmee tot je beter in je vel zit. 

5. Eet gezond

Gezond eten is belangrijk als je zwanger bent. Voor je baby maar ook voor jou. Door gezond te eten krijg je alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt. En dat helpt mee om je gezond en fit te voelen. 

6. Let op ijzer

Als je zwanger bent, ligt een ijzertekort op de loer. En bij een ijzertekort voel je je moe en lusteloos. Zorg daarom voor voldoende ijzerrijke producten zoals vlees, noten, volkoren graanproducten en groene bladgroenten. Als je daarnaast bij iedere maaltijd iets met vitamine C neemt (zoals een stuk fruit, een glas vers sinaasappelsap of groenten) wordt het ijzer uit je eten beter opgenomen. Lees hier meer over ijzer en vitamine C.

7. Vertroetel jezelf

Voel je je onbegrepen? Wees dan even extra lief voor jezelf. Ga even op de bank liggen met een tijdschrift of boek en een lekkere kop thee. Of ga een ommetje maken. Loop door een bos, park of langs het strand. Natuur kalmeert. Of trakteer jezelf op een warm bad, een bos bloemen of iets anders waar je altijd van kunt genieten.

Kraamtranen en dan…

Na de bevalling verandert er weer veel. Kraamtranen in de dagen vlak na de bevalling zijn dan ook heel normaal. Als je hormonen na de bevalling na verloop van tijd weer hun normale niveau bereiken, gaan de stemmingswisselingen vanzelf weer over. Blijf blijf je je na de bevalling somber voelen? Dan is het goed om dit te bespreken met je huisarts. Schaam je niet voor deze gevoelens: het komt vaker voor en er zijn altijd mensen die je kunnen en willen helpen!

Mijn Nutricia

Meld je aan voor Mijn Nutricia

Blijf je graag op de hoogte over de ontwikkelingen tijdens je zwangerschap of van de ontwikkelingen van je kleine? Meld je dan aan voor Mijn Nutricia en blijf op de hoogte.