Je browser wordt niet ondersteund

Het spijt ons, maar de browser die je gebruikt wordt niet door Nutricia ondersteund.
We adviseren je om één van onderstaande browsers te gebruiken. Meer informatie.

Eetgewoonten tijdens je zwangerschap

Voeding

Tijdens de zwangerschap verandert je lichaam voortdurend. Sommige vrouwen krijgen tijdens de zwangerschap te maken met andere eetgewoontes.

Veranderende eetgewoonten

Je kunt bijvoorbeeld een voorkeur krijgen voor zuur of juist sterk gekruid voedsel. Vaak zijn hormonen de oorzaak van deze specifieke verlangens. Ook kan het een seintje zijn van je lichaam, dat duidelijk wil maken dat je op dat moment bepaalde voedingsstoffen mist.

Voedselvoorkeuren

De meeste vrouwen vertonen tijdens de zwangerschap een voorkeur voor zoete, suikerhoudende tussendoortjes, zoute snacks, sterk gekruid voedsel of juist zuur voedsel, zoals augurken of citroenen. "

Vreemde voorkeuren

Tijdens de zwangerschap kun je trek hebben in de meest vreemde voedselcombinaties, zoals augurk met ijs of tonijn met banaan. Deze combinaties zijn vaak niet voor te stellen voor de ‘niet-zwangeren’ uit je omgeving. Maar in zeldzame gevallen krijgen vrouwen zelfs voorkeuren voor niet-eetbare dingen, zoals kool, aarde of krijt. Dit wordt ‘Pica’ genoemd. Waarom je deze voorkeur hebt, is niet bekend. Sommige deskundigen denken dat het te wijten is aan een ijzer- of calciumgebrek. Anderen denken dat het een manier van je lichaam is om de misselijkheid te verminderen. Gelukkig is Pica zeldzaam en houden de meeste vrouwen het ‘gewoon’ bij augurk met slagroom."

Afkeer voor voedsel

Je kunt tijdens je zwangerschap naast een voorkeur voor bepaald voedsel, ook een sterke afkeer hebben voor voedsel. Misschien was je voor de zwangerschap gek op koffie of chocolade en word je nu al misselijk bij de gedachte om het te drinken of eten. Zelfs de geur van bepaald voedsel kan je al misselijk maken!"

Gezonde en gevarieerde voeding

De meeste zwangerschapsverlangens zijn ongevaarlijk en tijdelijk. Vaak worden ze minder heftig naarmate je zwangerschap vordert. Natuurlijk mag je best eens toegeven aan deze vreemde voorkeur, maar probeer over het algemeen gezond en gevarieerd te eten. Met een aantal tips houd je vreemde zwangerschapsverlangens onder controle.

  • Ontbijt elke ochtend gevarieerd
  • Eet regelmatig kleine porties
  • Neem af en toe waar je trek in hebt en geniet hiervan (bijvoorbeeld van die augurk met slagroom) of bedenk een gezond alternatief. Kies bijvoorbeeld in plaats van chips voor een handje pistachenootjes. De vetten in deze nootjes zijn gezonder dan die in chips. 
  • Eet voldoende groente en fruit 
  • Blijf in beweging. Over het algemeen geldt dat je kunt blijven sporten, zolang je je daar goed bij voelt. Luister naar je lichaam. Dagelijks een (korte) wandeling is al een prima manier om fit te blijven.
Voeding

Wat kun je beter niet eten tijdens je zwangerschap

Tijdens je zwangerschap let je goed op je voeding. Wat mag je niet eten als je zwanger bent? 

Benieuwd wat er nog meer speelt tijdens je zwangerschap?

Lees meer over Week 15