(Niet eten)

Voeding

Niet eten tijdens zwangerschap

Je zorgt zo goed mogelijk voor je ongeboren kindje. Daarom let je op wat je eet en drinkt. Welke dingen kun je niet eten tijdens je zwangerschap? Sommige voedingsmiddelen bevorderen de ontwikkeling en de groei van je baby, andere hebben een minder goede invloed.​​​

Gezond eten is het belangrijkste

Er zijn zoveel verschillende adviezen over wat er niet mag nu. Zie jij door de bomen het bos nog? Je hoeft je niet bang te laten maken. Bedenk dat gewoon gezond eten het allerbelangrijkste is als je zwanger bent. Voor jou en voor je baby. Daarbij zijn er wel wat extra richtlijnen. Ze staan hier overzichtelijk bij elkaar. Eet je per ongeluk een keer iets van deze lijst? Niet in paniek raken, het risico is meestal maar heel klein. Voel je je er niet prettig bij? Meld het bij je huisarts, verloskundige of gynaecoloog.

Hier moet je op letten 9 maanden lang


Wat mag je niet eten en drinken als je zwanger bent? Opmerking Meer info
Vlees Rauw vlees (tartaar, carpaccio, biefstuk) en rauwe, gedroogde en gefermenteerde vleeswaren (filet américain, ossenworst,parmaham, rauwe ham, rosbief, salami, cervelaat, chorizo) Volledig verhit kan wel. Lees meer over rauw vlees
Vlees; Leverproducten als lever, smeerworst of leverpaté. 1 broodbelegging paté of smeerleverworst per dag kan wel. Lees meer over Vitamine A
Vis Gerookte kant-en-klare vis uit de koeling (gerookte zalm, paling, bokking, haring, sprot, forel, gerookte makreel), zowel vacuümverpakt als andere soort verpakking. Volledig verhit kan wel. Lees meer over vis
Vis Rauwe vis zoals haring, vistartaar, ceviche en sushi met rauwe vis. Vis uit blik/pot is al verhit geweest en hoeft niet opnieuw te worden verhit.

Lees meer over sushi

Vis Rauwe schaal- en schelpdieren (kreeft, garnalen, krab, mosselen, oesters, coquilles). Volledig verhit kan wel. Lees meer over vis
Vis Roofvissen (zwaardvis, tonijn, makreel, snoek, snoekbaars, haai). Eet deze vissoorten ook niet uit blik. Lees meer over vis
Eieren Rauwe eieren en producten met rauwe eieren, zoals tiramisu en zelfgemaakte mayonaise. Hard gekookte eieren gerechten met ei dat volledig verhit is, kunnen wel. Lees meer over eieren
Groenten Rauwe kiemgroenten als taugé of alfalfa. Volledig verhit kan wel. Lees meer over groenten
Melk Rauwe ongepasteuriseerde melk (direct van de boer). Volledige verhit kan wel.
Kaas Kaas gemaakt van rauwe melk (zowel hard als zacht). Op het etiket wordt dit aangeduid met 'au lait cru' of 'gemaakt van rauwe melk'. Volledig verhit kan wel. Lees meer over kaas
Alcohol Alle soorten Lees meer over alcohol
Dranken met cafeïne Koffie, cola, energiedrank Maximaal 1 kop/glas per dag. Cafeïnevrije koffie kan wel. Lees meer over dranken
Thee Venkelthee, anijsthee en zoethoutthee. Maximaal 1-2 glazen per dag. Lees meer over dranken
Zwarte en groene thee Maximaal 3 koppen per dag. Lees meer over dranken
Drop Alle soorten drop zowel zoet als zout Maximaal 2-3 dropjes per dag. Lees meer over drop
Kruiden Kruidenpillen en etherische kruidenolie
Kruiden Met mate gebruiken: anijs, dragon, venkel, basilicum, piment, nootmuskaat, kaneel, sassafras, dong quai, foelie en peper. Vervang deze kruiden door andere kruiden als peterselie, bieslook, oregano en tijm.
Overige Kalebaskalk,Gedroogde goijbessen
Voeding

Nieuwsgierig of jij de juiste voedingsstoffen binnen krijgt?

Doe mee aan Nutricheck Mama voor betere voedingsadviezen, of je nu zwanger bent of borstvoeding geeft: jij eet ook voor je kindje.

Lees meer

Rauwmelkse kazen

Hiermee worden kazen bedoeld, die gemaakt worden van (ongepasteuriseerde) rauwe melk en besmet kunnen zijn met de listeriabacterie. Op de verpakking van rauwmelkse kazen staat ‘au lait cru’ of 'gemaakt van rauwe melk'. Bijvoorbeeld camembert, brie of boerenkaas. Kazen van gepasteuriseerde melk kun je wel eten.

Lang bewaarde verse producten

Let bijvoorbeeld op met vleeswaren en rauwkostsalades, vanwege de kans op listeriabesmetting.

Voeding

Wat mag je wel eten

Misschien at je altijd al gezond. Toch moet je tijdens je zwangerschap extra goed op je eten letten, maar je hoeft niet je hele voedingspatroon aan te passen.

Vitamine A

In lever en leverproducten. In lever zit veel vitamine A en een te hoge dosis hiervan kan leiden tot aangeboren afwijkingen bij je kindje. Daarom is het beter om geen lever te eten tijdens je zwangerschap. In leverproducten, zoals paté, hausmacher, smeerleverworst en leverkaas zit wat minder vitamine A. Beleg per dag maximaal één boterham of een paar toastjes (15-20 gram) met deze vleeswaren. Kijk ook uit met multivitaminen waar vitamine A in zit. 

Alcohol

Dit is schadelijk voor je ongeboren kind. Het kan veel nadelige gevolgen hebben, bijvoorbeeld hersenproblemen. Drink daarom geen alcohol tijdens je zwangerschap. Heb je de gewoonte om aan het eind van de dag te ontspannen met een glas wijn? Er zijn genoeg gezondere alternatieven om te relaxen, zonder alcohol. Neem bijvoorbeeld een lekker warm bad, lees een mooi boek of ga een stuk wandelen. Deze activiteiten kun je ook heel makkelijk in je dagelijkse routine brengen. 

Drop

In drop zit glycyrrhizine, een stof die effect heeft op de werking van de nieren. Door te veel drop (zout óf zoet) of zoethoutthee kun je een hogere bloeddruk, vochtophoping en een tekort aan het mineraal kalium krijgen. 

Geneeskrachtige kruiden en kruidenpreparaten

Sommige kruiden zijn schadelijk voor je ongeboren kindje. Neem bijvoorbeeld liever geen (producten met) kruidenpreparaten (pillen) en etherische olie van kruiden. Neem ook geen kalebaskalk (pimba). Normaal gebruik van de volgende kruiden kan geen kwaad: anijs, dragon, venkel, basilicum, piment, nootmuskaat, kaneel, sassafras, dong quai, foelie en pepe.

Rauwe kiemgroenten

Eet geen rauwe kiemgroenten zoals taugé of alfalfa. Hierop kunnen schadelijke bacteriën voorkomen, zoals Salmonella en E.coli. Door taugé goed te verhitten (koken of bakken) worden deze bacteriën onschadelijk gemaakt en kun je het wel eten.

Onze voedingskundigen

Heb je vragen over jouw zwangerschap?

Chat met ons, wij helpen je graag (op werkdagen tussen 08:30-22:00 & weekend 10:00-18:00).


Benieuwd wat er nog meer speelt tijdens je zwangerschap?

Lees meer over Week 8