Je browser wordt niet ondersteund

Het spijt ons, maar de browser die je gebruikt wordt niet door Nutricia ondersteund.
We adviseren je om één van onderstaande browsers te gebruiken. Meer informatie.

Niet eten tijdens zwangerschap

Voeding

Je zorgt zo goed mogelijk voor je ongeboren kindje. Daarom let je op wat je eet en drinkt. Welke dingen kun je niet eten tijdens je zwangerschap? Sommige voedingsmiddelen bevorderen de ontwikkeling en de groei van je baby, andere hebben een minder goede invloed.​​​

Cafeïne 

Deze stof komt voor in koffie, cola, thee en sommige energiedrankjes. De stof kan de kans verhogen op een miskraam of op een te laag geboortegewicht. Het Voedingscentrum adviseert de inname van cafeïne te beperken tot maximaal 200 milligram per dag. Beperk het drinken van koffie tot 1 kop per dag en wees ook zuinig met venkel-, anijs- en zoethoutthee. Beperk deze varianten tot maximaal twee glazen per dag. 

Rauwe eieren

Kunnen een bron van salmonellabacteriën zijn. In zelfgemaakte mousse en zelfgemaakt ijs zijn vaak rauwe eieren verwerkt. 

(Half) rauw vlees of rauwe vis

Hierin kunnen de listeriabacterie en de toxoplasma-parasiet voorkomen. Pas dus op met filet americain, rosbief, tartaar, ossenworst en biefstuk die niet doorbakken is. Let ook op met verpakte gerookte of rauwe vis, zoals gerookte zalm en makreel. 

Roofvissen

Zoals tonijn, zwaardvis, haai, snoekbaars en koningsmakreel. Deze vissen bevatten relatief veel kwik en dioxines, wat schadelijk kan zijn voor je ongeboren kindje. Een uitzondering hierop is tonijn uit blik, die kun je dus gerust eten. Meer dan twee keer per week vette vis. Tijdens je zwangerschap kun je prima vette vis eten: dit is zelfs erg gezond. Maar eet het liever niet vaker dan twee keer per week. Als je te vaak vis eet, kun je te veel dioxines binnenkrijgen. Dioxines zijn giftige stoffen die in vis voor kunnen komen. Paling uit Nederlandse rivieren. Deze paling kan namelijk veel dioxines bevatten. Kweekpaling kun je gerust eten tijdens je zwangerschap.

Voeding

Nieuwsgierig of jij de juiste voedingsstoffen binnen krijgt?

Doe mee aan Nutricheck Mama voor betere voedingsadviezen, of je nu zwanger bent of borstvoeding geeft: jij eet ook voor je kindje.

Lees meer

Rauwmelkse kazen

Hiermee worden zachte kazen bedoeld, zoals camembert en brie. Ze kunnen worden gemaakt van (ongepasteuriseerde) rauwe melk en besmet zijn met de listeriabacterie. Op de verpakking van rauwmelkse kazen staat ‘au lait cru’. Zachte kazen van gepasteuriseerde melk kun je wel eten. Net als harde Nederlandse kazen. Dit zijn de kazen waarvoor je een kaasschaaf nodig hebt. 

Lang bewaarde verse producten

Let bijvoorbeeld op met vleeswaren en rauwkostsalades, vanwege de kans op listeriabesmetting. 

Voeding

Wat mag je wel eten

Misschien at je altijd al gezond. Toch moet je tijdens je zwangerschap extra goed op je eten letten, maar je hoeft niet je hele voedingspatroon aan te passen.

Vitamine A

In lever en leverproducten. In lever zit veel vitamine A en een te hoge dosis hiervan kan leiden tot aangeboren afwijkingen bij je kindje. Daarom is het beter om geen lever te eten tijdens je zwangerschap. In leverproducten, zoals paté, hausmacher, smeerleverworst en leverkaas zit wat minder vitamine A. Beleg per dag maximaal één boterham of een paar toastjes (15-20 gram) met deze vleeswaren. Kijk ook uit met multivitaminen waar vitamine A in zit. 

Alcohol

Dit is schadelijk voor je ongeboren kind. Het kan veel nadelige gevolgen hebben, bijvoorbeeld hersenproblemen. Drink daarom geen alcohol tijdens je zwangerschap. Heb je de gewoonte om aan het eind van de dag te ontspannen met een glas wijn? Er zijn genoeg gezondere alternatieven om te relaxen, zonder alcohol. Neem bijvoorbeeld een lekker warm bad, lees een mooi boek of ga een stuk wandelen. Deze activiteiten kun je ook heel makkelijk in je dagelijkse routine brengen. 

Drop

In drop zit glycyrrhizine, een stof die effect heeft op de werking van de nieren. Door te veel drop (zout óf zoet) of zoethoutthee kun je een hogere bloeddruk, vochtophoping en een tekort aan het mineraal kalium krijgen. 

Geneeskrachtige kruiden en kruidenpreparaten


Sommige kruiden zijn schadelijk voor je ongeboren kindje. Neem bijvoorbeeld liever geen (producten met) kruidenpreparaten (pillen) en etherische olie van kruiden. Neem ook geen kalebaskalk (pimba). Normaal gebruik van de volgende kruiden kan geen kwaad: anijs, dragon, venkel, basilicum, piment, nootmuskaat, kaneel, sassafras, dong quai, foelie en pepe.
Onze voedingskundigen

Heb je vragen over jouw zwangerschap?

Chat met ons, wij helpen je graag (op werkdagen tussen 08:30-22:00 & weekend 10:00-18:00).


Benieuwd wat er nog meer speelt tijdens je zwangerschap?

Lees meer over Week 8