Mis niets over de ontwikkeling van je zwangerschap (niet eten)

Voeding

Wat mag je niet eten als je zwanger bent

Als je zwanger bent, krijg je vaak goed bedoelde adviezen over wat je nu niet zou mogen eten. Zoveel adviezen dat je er bang van zou worden nog iets te nemen. In dit artikel zetten wij alle eet-nu-even-niet adviezen voor je op een rij.

Gezond eten is het belangrijkste

Er zijn zoveel verschillende adviezen over wat er niet mag nu. Zie jij door de bomen het bos nog? Je hoeft je niet bang te laten maken. Bedenk dat gewoon gezond eten het allerbelangrijkste is als je zwanger bent. Voor jou en voor je baby. Daarbij zijn er wel wat extra richtlijnen. Ze staan hier overzichtelijk bij elkaar. Eet je per ongeluk een keer iets van deze lijst? Niet in paniek raken, het risico is meestal maar heel klein. Voel je je er niet prettig bij? Meld het bij je huisarts, verloskundige of gynaecoloog.

Hier moet je op letten 9 maanden lang


Wat mag je niet eten en drinken als je zwanger bent? Opmerking Meer info
Vlees Rauw vlees (tartaar, carpaccio, biefstuk) en rauwe, gedroogde en gefermenteerde vleeswaren (filet américain, ossenworst,parmaham, rauwe ham, rosbief, salami, cervelaat, chorizo) Volledig verhit kan wel. Lees meer over rauw vlees
Vlees; Leverproducten als lever, smeerworst of leverpaté. 1 broodbelegging paté of smeerleverworst per dag kan wel. Lees meer over Vitamine A
Vis Gerookte kant-en-klare vis uit de koeling (gerookte zalm, paling, bokking, haring, sprot, forel, gerookte makreel), zowel vacuümverpakt als andere soort verpakking. Volledig verhit kan wel. Lees meer over vis
Vis Rauwe vis zoals haring, vistartaar, ceviche en sushi met rauwe vis. Vis uit blik/pot is al verhit geweest en hoeft niet opnieuw te worden verhit.

Lees meer over sushi

Vis Rauwe schaal- en schelpdieren (kreeft, garnalen, krab, mosselen, oesters, coquilles). Volledig verhit kan wel. Lees meer over vis
Vis Roofvissen (zwaardvis, tonijn, makreel, snoek, snoekbaars, haai). Eet deze vissoorten ook niet uit blik. Lees meer over vis
Eieren Rauwe eieren en producten met rauwe eieren, zoals tiramisu en zelfgemaakte mayonaise. Hard gekookte eieren gerechten met ei dat volledig verhit is, kunnen wel. Lees meer over eieren
Groenten Rauwe kiemgroenten als taugé of alfalfa. Volledig verhit kan wel. Lees meer over groenten
Melk Rauwe ongepasteuriseerde melk (direct van de boer). Volledige verhit kan wel.
Kaas Kaas gemaakt van rauwe melk (zowel hard als zacht). Op het etiket wordt dit aangeduid met 'au lait cru' of 'gemaakt van rauwe melk'. Volledig verhit kan wel. Lees meer over kaas
Alcohol Alle soorten Lees meer over alcohol
Dranken met cafeïne Koffie, cola, energiedrank Maximaal 1 kop/glas per dag. Cafeïnevrije koffie kan wel. Lees meer over dranken
Thee Venkelthee, anijsthee en zoethoutthee. Maximaal 1-2 glazen per dag. Lees meer over dranken
Zwarte en groene thee Maximaal 3 koppen per dag. Lees meer over dranken
Drop Alle soorten drop zowel zoet als zout Maximaal 2-3 dropjes per dag. Lees meer over drop
Kruiden Kruidenpillen en etherische kruidenolie
Kruiden Met mate gebruiken: anijs, dragon, venkel, basilicum, piment, nootmuskaat, kaneel, sassafras, dong quai, foelie en peper. Vervang deze kruiden door andere kruiden als peterselie, bieslook, oregano en tijm.
Overige Kalebaskalk,Gedroogde goijbessen

Benieuwd wat er nog meer speelt tijdens je zwangerschap?

Lees meer over Zwangerschap

Mijn Nutricia

Meld je aan voor Mijn Nutricia

Blijf je graag op de hoogte over de ontwikkelingen tijdens je zwangerschap of van de ontwikkelingen van je kleine? Meld je dan aan voor Mijn Nutricia en blijf op de hoogte.